Tuorein sisältö

Guardians of Middle Earth

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1 (verkossa 2 - 10)
Ikärajoitus: 12
Kehittäjä: Monolith Productions
Julkaisija: Warner Bros. Interactive Entertainment
Julkaisupäivä: 04.12.2012
Pelin kotisivut
Esa Toikkonen

08.02.2013 klo 13.46 | Luettu: 3916 kertaa | Teksti: Esa Toikkonen

Toimintaa keskimaassa
Menestystä niittänyt Hobitti-elokuva sai joulukuussa kaverikseen keskimaahan sijoittuvan videopelin. Peli on tyypillinen moba-peli (multiplayer online battle arena), joita harvemmin konsoleilla on nähty. Peligenren ehkäpä tunnetuimpia edustajia ovat Dota-pelit, jotka varmasti monen silmään näyttävät hankalilta pelattavilta. Onkin hauska nähdä, kuinka pelityypin toteuttaminen on konsoleilla hoidettu.


Pelissä ei alkuvideota enempää näytetä taustoja tapahtumille, vaan se on puhdasta verkossa pelaamista. Yksin pelaaminen onnistuu toki botteja vastaan, mutta varsinaista yksinpeliä ei ole. Pelissä kaksi viisihenkistä joukkuetta taistelee toisiaan vastaan tuhotakseen toistensa tornit symmetrisissä kentissä. Erilaisia taisteluareenoita on vain kaksi: yki- ja kolmikantainen. Selvästi laajempi kolmikantainen kenttä on oikein passeli kulissi taisteluille, jossa pelihetket voivat venähtää melkoisesti. Yksinkertaisemmassa kentässä toiminta on selvästi suoraviivaisempaa, mutta taktikoinnillekin jätetään saumaa.

Taru Sormusten Herrasta -maailman henkilöt ovat pelissä monipuolisesti esillä. 22:n pelihahmon katraasta löytyy TSH-maailmaan tutustuneille monia tuttuja nimiä, kuten Gandalf ja Legolas. Ne jakautuvat viiteen eri hahmoluokkaan, joilla painotetaan erilaisia taitoja. Jokaisella pelihahmolla on oma perusiskunsa ja sen lisäksi kourallinen henkilökohtaisia erikoistaitoja ja –iskuja. Pelaamisen mielekkyyden kannalta on hyvä käyttää laaja-alaisesti eri pelihahmoja, koska niiden selvät erilaisuudet tekevät otteluista vaihtelevia.


Otteluiden aikana hahmon kehitys tapahtuu pikaisesti ja hyökkäyksiä saa kehitettyä sen mukana nopeasti. Mitä pidemmälle peli kulkee, sitä pidemmän ajan uudelleensyntymä kestää. Näiden kahden elementin ansiosta pelit päättyvät yleensä alle 20 minuutin. Välillä toki taistelut olivat niin tasaisia, että pelistä ei meinannut millään löytyä voittajaa.

Koukuttavaa mobailua nakkisormille


Itseäni moba-peleissä kavahduttaa yleisesti ajatus näppäimistön ja hiiren tarjoamista monipuolisista, mutta samalla hyvinkin monimutkaisista kontrolleista. Konsolilla pelin ohjaus on onnistuttu toteuttamaan tarpeeksi yksinkertaiseksi peliohjainta ajatellen. Analogisauvalla ohjataan pelihahmoa ja liipaisimesta hoidetaan perushyökkäykset. Muut hyökkäykset, ja hahmon kehitys hoidetaan lopuilla nappuloilla. Pelin yksinkertaisten kontrollien ansiosta tämä on oiva tapa tutustua moba-peleihin.

Verkosta peliseuraa ei ihan sekunneissa löydy, mutta yleensä parin kolmen minuutin odottelu tuotti jo tulosta. Harmittavasti pelaaminen kärsi monesti ailahtelevista verkkoyhteyksistä ja lagiset ottelut vesittävät pelikokemusta. Yhteyden katkeaminenkaan ei ollut mikään harvinaisuus. Verkkopelistä puhuttaessa erityisesti näiden teknisten seikkojen tulisi olla kunnossa, varsinkin kun muuten peli on toteutettu mallikkaasti.


Täytyy sanoa, että moba-pelin tuominen näinkin tyylikkäästi ja toimivasti konsolille on hieno saavutus. Pelimekaniikka toimii, mutta harmittavasti verkkopuolella tuntui olevan paljon ongelmia. Harmistuneita ilmeitä tuottaa myös pelikenttien vähyys. Miksi niitä on vain kaksi? Miksei vaikka viisi? Sisältöä lisäämällä ja verkkopelin toimivuutta parantamalla olisi kyseessä erittäin hyvä peli. Sitä tosiasiaa ei kannata unohtaa, että hyvässä seurassa ja yhteyksien toimiessa, on peli oikein koukuttava.

Playstation Network (14,99 eur)
Arvosteltu: Xbox Live Arcade (1200 MSp)


V2.fi | Esa Toikkonen

Guardians of Middle Earth (Xbox 360)

Koukuttava, mutta toteutuksellisesti loppusilausta vaille valmis matka Keskimaahan.
  • Koukuttava
  • Genren onnistunut tuonti konsoleille
  • Sisältöä olisi saanut olla enemmän
  • Ongelmat verkkopelin kanssa
< DmC - Devil May Cry... Edna and Harvey: Har... >

Keskustelut (3 viestiä)

perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

08.02.2013 klo 14.12 1 tykkää tästä

Pakko kyl sanoa, et Dota2:ssa on yhtäaikaa paikalla heikoimmillaanki 130 000 ihmistä ja sielläkin saa ootella 2-4 minuuttia peliä.

Ja pelikenttien vähyyteen lienee myös hyvä sanoa, että oma Dota kokemukseni ei oo yhtää vähentyny sillä että kenttiä on betassa tällä hetkellä vain yksi. Jossain määrin kun se kenttä on loppuen lopuks ihan se ja sama. Enemmän tuossa näyttäis heikkoutena olevan tuo herojen määrä. 22 hahmoa ei loppuen lopuksi ole hirveän paljon ja vaarana on, että jotkut hahmot alkaa sit nousemaan ylitse muiden. Muiden moba pelien hahmovaihtoehdot on niin runsaat että erilaisia 5 joukkueen kombinaatioita on lukemattomia ja siten yks hahmo tuskin ikinä nousee ylitse muiden.
Anglismit_on_paras

12.02.2013 klo 12.30

Suurin ongelma moba-pelien uusien mappien luonnissa on niiden balansointi. Lisäksi uudet lanekuviot eivät välttämättä tuo minkäänlaista lisäarvoa peliin tai ne saattavat tuoda jonkun roolin yliedustetuksi. Esimerkiksi Heroes of Newerthiin pelin tehneen lafkan omat lisäkartat eivät saavuttaneet juurikaan suosiota (yhtä 3v3-mappia lukuunottamatta), esimerkikis yksi näistä lisäsi gankkimisen eli kartalla ympäriinsä liikkumisen ja vastustajien yllättämisen vahvuutta liiaksi.
Jeees

15.02.2013 klo 13.18

Juu, eihän se moba peleissä ole se kuinka monta karttaa siihen ängetään. Parasta on että saadaan kaikki hahmot ensin balancettua(joita yleensä moba peleissä on ihan liikaa), toki joitakin nonladder custom mappeja ihan vain huvin vuoksi voitaisiin lisätä. Kuten esmi dota2 seasonal event pelimuodot ovat ihan hauska lisä.

Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova