Tuorein sisältö

Street Fighter IV

Arvioitu: Playstation 3
Genre: Tappelupelit
Pelaajia: 1-2, verkkopeli
Ikärajoitus: 12
Kehittäjä: Capcom
Julkaisija: Capcom
Julkaisupäivä: 20.02.2009
Pelin kotisivut
Manu Pärssinen

23.03.2009 klo 09.09 | Luettu: 15933 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Turpaan kadulla
Arvostelun kohteena olevan pelin lukunumeron perusteella voisi äkkiä kuvitella, ettei Street Fighter ole maallisilla mantuja vielä kauan tallannut - onhan vaikka Tekkenin perässäkin jo paljon suurempi lukema. Tällä arvostetulla mätkintäsarjalla on kuitenkin takanaan jo 22 kunniakasta vuotta. Street Fighterien sarjanumeroa ei vain ole turhan takia nostettu, kun Capcom on odotellut peliä, joka olisi oikeasti sen kunnian arvoinen. Nyt se on saatu aikaiseksi.

Kaunista kantapäätä kylkiluihin


Jo alkuintrosta alkaen Street Fighter IV vakuuttaa, ehkä siirappista viisua lukuunottamatta. Hienosti vesiväreillä maalatun näköiset taistelijat räiskyvät ja roiskivat värejä ja selvästi Capcomin haaviin on jäänyt muutama kikka Okamin ajoilta. Eikä graafinen ulkoasu jätä tipauttamatta leukoja itse pelissäkään. Kolmiulotteiset, liioitellut, piirroselokuvamaisen näköiset muskelimiehet ovat uusiutumisestaan huolimatta ihailtavan uskollisia alkuperäisille hahmoille. Mikäli Capcomin graafikoilla olisi ollut 90-luvulla käytössään korkeat resoluutiot, olisivat he varmasti piirrelleet tämän näköisiä ukkeleita itsekin.

Makealta maistuvaa ulkoasua täydentävät sulavat hahmoanimaatiot ja elävät taustat pienine yksityiskohtineen. Perinteisten taistelutantereiden lisäksi uutuuksina päästään mätkimään muun muassa salaiseen laboratorioon ja tulivuoren reunalle. Kaikki on toteutettu samalla liioitellulla kieli-poskessa -tyylillä, josta riittää sivustakatsojillekin silmäniloa.

Vaikka hahmot ja maisemat ovat tyylikkään tyyliteltyä 3D:tä, ei peli itse ole lähtenyt lipsumaan totutulta 2D-ladulta - ja hyvä niin, sillä Street Fighter IV on pelattavuutensa ja muutenkin itse peliosion osalta ehdottomasti hiotuin 2D-mätkintä koskaan. Kaikkien näiden vuosien jälkeen siitä on hiotunut mätkintä, joka saavuttaa yhden pelien tavoitelluimmista balansseista: helppo oppia, kovan työn takana tulla mestariksi - omalla kohdallani ehkä jopa mahdoton. Yksinpelistä löytyy kaikille sopivia vaikeustasoja, joista helpoimmassa isompi hankaluus tulee vasta pääpomon kanssa. Aluksi törkeän ylivoimaiselta tuntuva Seth on yksi kuudesta uudesta hahmosta.

Tasaväkinen taistelijajoukko


Jokaisen hahmon tekosyy mättää toisia turpaan esitellään lyhyehköllä, perinteisen animen lakeja noudattavalla intropätkällä. Niistä päällimmäiseksi tunteeksi jää ainoastaan pieni hämmennys, mutta eipä narista tarinasta, pelin idea kun käy muutenkin selväksi. Legendat Ryu, Ken, Chun-Li, Guile, Balrog, Vega, Blanka, E.Honda, Zangief, Dhalsim, M.Bison ja Sagat palaavat heti pelin alussa areenalle ja uutta verta saadaan kuuden ottelijan verran. Niiden sutjakka sulautuminen joukkoon tummaan paljastaa Street Fighter IV:n yhden vahvuuden - taistelijoiden tasapainotus toisiinsa nähden on erinomainen.

Cammyn, Sakuran ja Fei Longin ystävienkään ei kannata hätääntyä, sillä muitakin tuttuja tovereita aukeaa pelattaviksi, kun tietyillä hahmoilla tahkoaa arcade-pelimoodia läpi. Tuoreesta kastista omiksi suosikikseini nousivat Crimson Viper, tiukkapipoinen naisvakooja, jolla on korkealentoisia tulihyökkäyksiä sekä meksikolainen luchadore-painija El Fuerte, jonka intohimona on kokkaus.

Maasta se pienikin ponnistaa lentopotkuun


Mainitsemani pelin helppo oppiminen lähtee siitä oletuksesta, että perusliikkeitä on kuusi: kevyt lyönti ja potku, keskiraskas lyönti ja potku, raskas lyönti ja potku. Ne löytyvät PS3-ohjaimesta helposti, vaikka arcadetyylinen kuuden painikkeen joystick on oikea työkalu tällaiseen peliin. Iskujen yhdistelmillä saa sitten suoritettua muita liikkeitä, kuten heittoja ja grabeja. Tämä on kuitenkin vielä pintaa, sillä Street Fighter IV:n hienous on sen kontrollien syvyydessä, vaikka ohikulkija saattaakin kuvitella pelaamista nappien hakkaukseksi.

Ruudun alalaidassa kulkee kummankin taistelijan voimapalkit super- ja ultracomboille. Ne täyttyvät pääasiallisesti sen mukaan, kuinka hyvin saa vastustajaansa mätettyä, ultramittari myös vastaanotetuista iskuista. Kun täppä tulee täyteen, voi suorittaa sopivalla näppäinakrobatialla näyttävän näköisiä liikesarjoja. Jokaisen hahmon liikevalikoiman saa näkyviin valikon kautta, mutta jopa 28" HD-ready-telkulla niistä oli vaikea saada selvää. Aloittelijana tuntui, etten koskaan saa aikaiseksi yhtään erikoisliikettä, mutta "just train", sanoi rautatieaseman kiviukko, ja sitä neuvoa noudattaen homma alkoi vähitellen sujua.

Uutta maustetta veteraanienkin nyrkkisoppaan tuovat focus-hyökkäykset. Ottamalla focus-asennon kahta nappia painamalla voi estää yhden hyökkäyksen ja päästämällä napit irti tehdä vastaiskun. Mitä kauemmin nappeja on painanut, sitä tehokkaampi siitä tulee. Yhdistelemällä näitä erikoisliikkeisiin saadaan vielä uusi kerros liikerepertuaaria. SF3:ssa ollut parry/guard-systeemi on poistettu kokonaan.

Saiskos matsata?


Pelitiloja ei ole lähdetty Capcomilla hatusta vetelemään, vaan siltä osin mennään tutussa ja turvallisessa. Arcade-moodissa tarvotaan järjestyksessä kumoon joukkio vastustajia, kunnes kohdataan päävastus ja sitten aloitetaan uudelleen. Vaikeustasoja on onneksi joka jannulle, hyvin helposta äärettömän hankalaan. Jopa helpoimmalla tasolla saa kuitenkin vääntää enemmän kuin vaikkapa Soul Caliburissa tai Tekkenissä - ja varautua yllätyksiin, mikäli aikoo marssia touhun läpi yhdellä ponilla ratsastaen.

Challenge-pelimoodista löytyvät perinteiset Time Attack ja Survival sekä uutena Trial, joka on enemmänkin liikeyhdistelmien opetustila. Arcadetilassakin pelatessa voi pitää itsensä verkkovalmiudessa, jolloin kuka tahansa PSN-pelaaja voi kesken kaiken haastaa kaksintaistoon. Yleensä testaamieni pelien kohdalla kohtuullisen hiljainen peliverkosto olikin erityisen aktiivinen SFIV:n suhteen: jos tämän toiminnon piti päällä, jokaisen konevastustajan jälkeen tuli varmasti haaste tai kaksi muilta pelaajilta. Matsit tuntuivat varsin lagittomilta, mutta mitään erityisiä verkkopelitiloja ei ole - ehkäpä niitä lisätään päivitysten myötä.

Vaikka sydämeltään Street Fighter IV on edelleen suoraviivainen 2D-taistelu, on neljännessä inkarnaatiossa tehty paljon oikein. Se sopii sekä vasta-alkajille että SFII:ssa kylpeneille ja on malliesimerkki siitä, kuinka vanha sarja tuodaan uudelle sukupolvelle.




V2.fi | Manu Pärssinen

Street Fighter IV (Playstation 3)

Street Fighterin kipuaminen sarjanumeroon neljä kesti pienen iäisyyden, mutta siinä ajassa saatiin syntymään 2D-mätkintöjen ehdotonta aatelia.
  • kerrassaan komea
  • kontrollit kunnossa
  • nautittavaa yksin ja verkossa
  • paljon aktiivisia pelaajia
  • valikot hehkeät kuin veroviraston ilmoitustaulu
  • lievää laiskuutta ääninäyttelyssä
  • vaatisi kunnon joystickin
< Mario Power Tennis (... Onechanbara: Bikini ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (14 viestiä)

King_Of_Fighters2000

23.03.2009 klo 10.14

Voisin kirjoittaa tuhat ja yksi nettipelin ongelmaa tähän....no voisin listata muutamat:

-Ne tollot idiootit jotka käyttää seuraavia hahmoja, M.Bison, Zangief, Akuma, Gouken tai Sagat ja TEKEE kokoajan samaa saatanan liikettä ettei pysty tekemään mitään vastaan.

-NE tollot idiootit jotka muutaman iskun ennen häviämistään katkaisevat yhteyden. Näin eivät menetä pisteitään ja säilyttävät asemansa maailmanlistalla

Eilenkin tappelin jotain jannua jolla oli 5000 pistettä (itselläni noin 2000) ja pieksin kaveria kuin vierasta sikaa. En teidä millä vilppikonstilla oli ne 5000 pistettä saanut (varmaan pelaamalla jotain dummy tiliä vastaan tai sitten kaverinsa kanssa) mutta tuntui todella käsittämättömältä. Pelasi huonommin kuin tyttöystäväni ja hän on viimeksi pelannut monkey islandia pc:llä. Ja menee niin hermot niiden perkeleiden kanssa kun tekevät akumalla ensin tulipallon ilmassa (se kun lentää viistoon alas) ja heti perään se toinen voimakkaampi tulipallo. JA sitä samaa tehdään maailman tappiin asti, ja kun pääset lähelle niin kaveri teleporttaa kauemmas ja sama systeemi alkaa alusta. Ja jos tämä kaveri ei SIITÄ huolimatta pärjää, katkaisee raukkamaisesti yhteyden. Capcomin pitäisikin tehdä jotain muutoksia nettipeliin, että vaikka yhteyden katkaiseva menettää pisteitä tai jotain, nyt ei sakoteta millään tavalla. Itse en jaksakaan enää pisteiden perässä juosta, pelaan vain koska se on kivaa. Sen verran epärehtejä pelaajia tuntuu ainakin tuo PSN olevan täynnä että on jo maku lähtenyt. Toki niitä kunnollisiakin matsaajia löytyy mutta totuus on että lähes kaikki siellä yli 5000 battlepointsin kanssa pelaavat ovat hankkineet pisteensä suht epärehellisin keinoin. Vai onko sitten ollut huonoa tuuria että olen kohdannut juuri ne vilunkipelaajat sitten...

Muuten peli on kyllä täyttä rautaa! PArasta 2D/3D mättöä mitä olen pelannut. KOF XII:tä odotellessa...
lainaa
jokuKoF

23.03.2009 klo 14.31

"-Ne tollot idiootit jotka käyttää seuraavia hahmoja, M.Bison, Zangief, Akuma, Gouken tai Sagat ja TEKEE kokoajan samaa saatanan liikettä ettei pysty tekemään mitään vastaan"

Jos sulla on tommonen ongelma niin selvätikkään et osaa pelata.
lainaa
Lloyba

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.03.2009 klo 14.53

Vaikka balanssissa peli onkin, niin juuri nuo kyseiset hahmot (ainakin bison, zangief ja sagat) ovat erittäin vahvoja hahmoja, kylhän niillä kannattaa pelata :>

ja tosiaan, kyl mä ainaki käytän samaa liikettä vaiks miljoona kertaa putkeen jos se toimii (vinkkinä internetin ken-pelaajille: se shoryuken ei oo paras vaihtoehto joka kerta kun nousee maasta)
lainaa
King_Of_Fighters2000

23.03.2009 klo 15.43

jokuKoF kirjoitti:
"-Ne tollot idiootit jotka käyttää seuraavia hahmoja, M.Bison, Zangief, Akuma, Gouken tai Sagat ja TEKEE kokoajan samaa saatanan liikettä ettei pysty tekemään mitään vastaan"

Jos sulla on tommonen ongelma niin selvätikkään et osaa pelata.


Kyllä, osaan pelata. Pelannut SF IV:n jo hardillakin läpi, vaikeammat tasot vielä menemättä. Mutta on äärimmäisen turhauttavaa kun pelataan ns. likaista peliä. Ei se ole kunnon rehtiä mättöä kun lauotaan miljoona ja 1 tulipalloa, ja kun vihdoin ja vaivalla pääset lähelle kurmottamaan kaveria niin tämä teleporttaa pois ja sama rumba alkaa alusta. Ja kun vihdoin olet saamassa tätä paskiaista hengiltä, kaveri disconnectaa ja se oli sitten siinä....niin monta kertaa meinannut lentää ohjain seinään moisten takia. Itse pelaan ryulla yleensä (pelannut ryulla jo vuodesta 1992, omistin ihan alkuperäisen jap.version Street Fighter kakkosesta), joskus harvoin kenillä tai sakuralla. Mutta kaikki hahmot ei todellakaan ole balanssissa. Juuri tuollaiset pelaajat näköjään kuin Lloyba pilaavat peli-ilon. Ei pärjätä rehdissä matsissa vaan lauotaan jollain akumalla tulipalloja jatkuvasti tai sitten tehdään zangiefillä sitä helvetin pyörimisliikettä...Että näin.
lainaa
Enf

23.03.2009 klo 17.27

Aikamoista avautumista
lainaa
Mindhead

24.03.2009 klo 08.44

Enf kirjoitti:
Aikamoista avautumista


Niin on ja silti olen samaa mieltä. Enpä ole kyllä vielä pelannut, mutta eipä siitä pelistä oikein mitään irti saa jos samaa liiketää runkkaa jatkuvalla syötöllä pelkästään voittaakseen.

Eli kilpailua siitä, kuka saa nopeiten ammuskeltua tulipalloja ja kuka nopeiten kerkiää pelikoneen sammuttamaan häviön häämöttäessä. Voi pojat, on se kivaa.
lainaa
Torsomo

24.03.2009 klo 10.46

King_Of_Fighters2000 kirjoitti:
jokuKoF kirjoitti:
"-Ne tollot idiootit jotka käyttää seuraavia hahmoja, M.Bison, Zangief, Akuma, Gouken tai Sagat ja TEKEE kokoajan samaa saatanan liikettä ettei pysty tekemään mitään vastaan"

Jos sulla on tommonen ongelma niin selvätikkään et osaa pelata.


Kyllä, osaan pelata. Pelannut SF IV:n jo hardillakin läpi, vaikeammat tasot vielä menemättä. Mutta on äärimmäisen turhauttavaa kun pelataan ns. likaista peliä. Ei se ole kunnon rehtiä mättöä kun lauotaan miljoona ja 1 tulipalloa, ja kun vihdoin ja vaivalla pääset lähelle kurmottamaan kaveria niin tämä teleporttaa pois ja sama rumba alkaa alusta. Ja kun vihdoin olet saamassa tätä paskiaista hengiltä, kaveri disconnectaa ja se oli sitten siinä....niin monta kertaa meinannut lentää ohjain seinään moisten takia. Itse pelaan ryulla yleensä (pelannut ryulla jo vuodesta 1992, omistin ihan alkuperäisen jap.version Street Fighter kakkosesta), joskus harvoin kenillä tai sakuralla. Mutta kaikki hahmot ei todellakaan ole balanssissa. Juuri tuollaiset pelaajat näköjään kuin Lloyba pilaavat peli-ilon. Ei pärjätä rehdissä matsissa vaan lauotaan jollain akumalla tulipalloja jatkuvasti tai sitten tehdään zangiefillä sitä helvetin pyörimisliikettä...Että näin.


Tottakai jotkut hahmot ovat vahvoja toisiin nähden, täydellisessä balanssissa olevaa peliä ei ole vielä maanpäällä nähty.
SF IV on silti tarpeeksi lähellä ja sanoisin että jokaisella hahmolla voi piestä jokaisen hahmon, joissakin tilanteissa on saatanallisia ongelmia mutta jos tiedät mitä varoa ja miten counterata ne voit jopa voittaa Sagatin Dhalsimilla. (henkilökohtaisesti mielestäni Dhalsim on "huonoin" hahmo, toivon joskus oppivani kyseisen hahmon sillä eniten pelityyli kiinnostaa mutta ei vaan irtoa ei sitten millään)

Ja jos tulipallojen räiskiminen toimii vika on sinussa ei Akumassa.
Jotkut hahmot (kuten Akuma) ovat vahvoilla puolustus pelissä ja siksi pelaavat "likaista peliä".
Ymmärrättävästi se on ärsyttävää jollei osaa counterata sitä mutta taktiikka se on siinä mitä suoraan turpaanvetokin.
lainaa
Random1337

24.03.2009 klo 15.28

Itselleni on tuossa 450 matsin aikana tullut eteen vain yksi Akuma joka käytti tuota ah, niin rasittavaa tulipallo"taktiikkaa". Ensimmäinen kerta kun oli niin en oikein keksinyt miten sitä vastaan sitten olisi mättänyt ja vasta toisen erän puolessa välissä opin ajoittamaan Sagatin tulilieskat kunnolla. Mutta joo, vastustajan pelityyli oli erittäin rasittava ja uskon, että se turhauttaa vielä enemmän jos pelaa jollain hepulla joka ei omaa projectileja eikä dodgeja.

Niin ja tosiaan, pelin suurin ongelmahan on pelaajissa. Hahmot ovat hyvässä tasapainossa, mutta pelaajista noin 7/10 ottavat hahmokseen Kenin ja sitten yrittävät epätoivoisesti vääntää sitä samaa hyppy hard kick -> kyykky hard kickiä tai muuta samanlaista. 2/10 kilpikonnailevat bisonilla, blankalla tai muulla vastaavalla ja loput 1/10 pelaajista sitten ovatkin ihan mukavia vastustajia.

Ei tässä pelissä yhtäkään hahmoa voi kauhean rasittavaksi sanoa, pelityyli on se joka ratkaisee. Kilpikonnat vain poistavat peli-ilon lähes kokonaan.
lainaa
lol

24.03.2009 klo 16.22

King_Of_Fighters2000 kirjoitti:
Voisin kirjoittaa tuhat ja yksi nettipelin ongelmaa tähän....no voisin listata muutamat:

-Ne tollot idiootit jotka käyttää seuraavia hahmoja, M.Bison, Zangief, Akuma, Gouken tai Sagat ja TEKEE kokoajan samaa saatanan liikettä ettei pysty tekemään mitään vastaan.

-NE tollot idiootit jotka muutaman iskun ennen häviämistään katkaisevat yhteyden. Näin eivät menetä pisteitään ja säilyttävät asemansa maailmanlistalla


Onko sul 360? Ei Ps3 mulla ainakaa ongelmaa oo.
lainaa
Rautamaha

Rekisteröitynyt 20.12.2008

24.03.2009 klo 16.24

Sarjanumeroa turhan takia nostettu, miksi pitäisikään kun sanoja mega ja super lisäämällä sattumanvaraisesti eri puolille nimeä saadaan näppärästi uusi peli kaupan.
lainaa
Skytone

25.03.2009 klo 20.07

jokuKoF kirjoitti:
"-Ne tollot idiootit jotka käyttää seuraavia hahmoja, M.Bison, Zangief, Akuma, Gouken tai Sagat ja TEKEE kokoajan samaa saatanan liikettä ettei pysty tekemään mitään vastaan"

Jos sulla on tommonen ongelma niin selvätikkään et osaa pelata.


"Tommonen ongelma".
Kyllä noobeja shotoja voittaa helposti, mutta sinulleppa näköjään on tärkeämpää voittaminen kuin hyvät matsit? Mieluummin pelaan yhden kunnon matsin kuin 100 matsia samalla taktiikalla pelaavia shotoja vastaan.
lainaa
seki

Rekisteröitynyt 04.07.2007

25.03.2009 klo 22.10

lol kirjoitti:
King_Of_Fighters2000 kirjoitti:
Voisin kirjoittaa tuhat ja yksi nettipelin ongelmaa tähän....no voisin listata muutamat:

-Ne tollot idiootit jotka käyttää seuraavia hahmoja, M.Bison, Zangief, Akuma, Gouken tai Sagat ja TEKEE kokoajan samaa saatanan liikettä ettei pysty tekemään mitään vastaan.

-NE tollot idiootit jotka muutaman iskun ennen häviämistään katkaisevat yhteyden. Näin eivät menetä pisteitään ja säilyttävät asemansa maailmanlistalla


Onko sul 360? Ei Ps3 mulla ainakaa ongelmaa oo.

Hohoho.. Lue viesti loppuun, niin selviää.
lainaa
Shinta

01.04.2009 klo 15.46

King_Of_Fighters2000 kirjoitti:

Juuri tuollaiset pelaajat näköjään kuin Lloyba pilaavat peli-ilon. Ei pärjätä rehdissä matsissa vaan lauotaan jollain akumalla tulipalloja jatkuvasti tai sitten tehdään zangiefillä sitä helvetin pyörimisliikettä...Että näin.


Et vaan osaa...

- Tulipallot voi imeä Focus Attackilla ja tienata Ultra-mittaria.
- Teleportin voi ennakoida ja hypätä itse taaksepäin ja heittää Akuman siitä.
- Monilla hahmoilla on enemmän kuin tarpeeksi keinoja päästä tulipallomeren läpi (superit, ultrat, speciaalit, matalat liu'ut, teleportti...).
- Zangiefin PPP-lariat häviää alaliikkeille ja pakkoko sitä päin on kävellä.

"Rehti peli...", joopa. Jos pelaa minua vastaan niin saa olla ihan satavarma, että teen vaikka koko matsin samaa liikettä, jos se toimii. Ja jos vastus on nousemassa nollaenergioilla maasta niin aika varmasti siinä päällä on monihittinen superpallo tai muuta vastaavaa ("torju se, hah!"). Tosin... mikäli häviää johonkin niinkin yksinkertaiseen kuin tulipallospammiin niin enpä kyllä halua semmoista vastaan kauaa pelatakaan. Not worth my time.
lainaa
Antifion

Rekisteröitynyt 27.03.2010

27.03.2010 klo 20.56

Miten saa lukitut Goukenin ja Sethin käyttöön.
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova