Tuorein sisältö

Out of Sight

Arvioitu: Playstation 5
Genre: Seikkailupelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 7
Kehittäjä: The Gang
Julkaisija: Starbreeze
Julkaisupäivä: 22.05.2025
Pelin kotisivut
Jesse Kärkkäinen

06.06.2025 klo 15.46 | Luettu: 866 kertaa | Teksti: Jesse Kärkkäinen

PEHMONALLE JA NEITO KIIPELISSÄ
Pelistudio The Gang on tullut tunnetuksi erityisesti Roblox-peliin luomastaan sisällöstä, mutta nyt tekijätiimi kokeilee jotain ihan muuta. Porukan uutuuspeli Out of Sight on omilla jaloillaan seisova jännityspeli, joka heittää samaan pakettiin kuumottavia tunnelmia, pulmanratkontaa sekä mielenkiintoisia pelillisiä ratkaisuja. Lopputulos on myös nuoremmille pelaajille sopiva kevytkauhupeli, joka tuo mieleen muun muassa Amnesia-pelisarjan tuotokset tai vaikkapa viime vuonna ilmestyneen Still Wakes the Deepin - pienellä twistillä ryyditettynä.

Pakomatka kauhujen kartanosta


Out of Sightin päähenkilönä on Sophie-tyttö, joka pyrkii pakenemaan synkästä ja aavemaisesta kartanosta. Urakka on monellakin tavalla haastava: Sophie on sokea eikä poispääsystä ole tehty helppoa, sillä talo on täynnä lukittuja ovia sekä muita liikkumista hankaloittavia esteitä. Kaiken kruunaa taloa johtava kaksikko, jolla on selkeästi pahat mielessä ja suunnitelmia Sophien pään menoksi. Pois on siis päästävä ennen kuin käy kalpaten.


Pakomahdollisuus aukeaa lähes taianomaisesti. Eräänä iltana Sophie alkaa nähdä ympäröivän maailman Teddy-pehmonallensa silmien kautta, mikä mahdollistaa uhkarohkean pakoyrityksen. Vain urheus polttoaineenaan sekä nallekarhu silminään Sophie yrittää paeta kartanosta samalla kun talon omistava kaksikko yrittää estää sen kaikin keinoin. Lisäkuumotuksia aiheuttaa se, että paikassa on selvästi jotain yliluonnollista. Mitä ovat kartanossa kohdattavat varjohahmot, jotka kuiskivat pimeässä ja aiheuttavat synkällä olemuksellaan sydämentykytyksiä?


Tarinankuljetus on toteutettu hienovaraisesti eikä kertomusta selitellä liiaksi. Pelin synnyttämiin kysymyksiin tarjotaan vastauksia pikkuhiljaa pienten johtolankojen ja vihjeiden muodossa, joita pelaajan täytyy bongailla muun muassa vastaantulevien hahmojen puheita kuuntelemalla. Monet tapahtumat ja ratkaisut herättävätkin enemmän kysymyksiä kuin tarjoavat vastauksia, joten pelaajien tulkinnoille jätetään myös runsaasti tilaa. Ratkaisu on loistava ja se tukee pelin tunnelmaa juuri oikealla tavalla.

Maailma on erilainen nallekarhun silmin


Pelillisesti Out of Sight pitää sisällään yhden kikan, joka erottaa sen muista putkijuoksuun kallellaan olevista kauhupeleistä. Tämä liittyy Sophien silminä toimivaan Teddy-karhuun, jota neitokaisen on kuljetettava jatkuvasti mukanaan.

Nallea kannettaessa Out of Sight on perinteinen ensimmäinen persoonan jännäripeli. Tällöin pelaaminen koostuu synkillä käytävillä hiiviskelystä ulospääsyä etsien ja metelin aiheuttamista välttäen, jotta kartanoa asuttava kauhukaksikko ei pääse neitokaisen jäljille. Välillä nalle täytyy kuitenkin istuttaa ennalta määriteltyihin paikkoihin, jotta Sophie saa vapaat kädet muiden toimintojen suorittamiseen. Tällöin kuvakulma siirtyy oman hahmon ulkopuolelle ja pelaaminen keskittyy paikkojen kaluamiseen ja pulmanratkontaan. Pulmat liittyvät pääasiassa kulkuväylien avaamista edesauttavien toimenpiteiden suorittamiseen, sillä vastaantulevat huoneet on viritelty siten, etteivät ovet aukea perinteistä kahvaa kääntämällä. Sophie joutuukin kiipeilemään, siirtelemään laatikoita sekä etsimään avaimia ja avausvipuja, jotta eteneminen mahdollistuu.


Kuvakulmakikkailu tuo peliin miellyttävää vaihtelua ja sitä on myös hyödynnetty muutamaan otteeseen poikkeuksellisen kekseliäällä tavalla. Lisämausteen pelaamiseen tuo myös Sophien ja Teddyn välille muodostuva side. On hellyttävää seurata, kuinka Sophie jaksaa koko pelin ajan puhua ja lohduttaa mykkänä mukana kulkevaa nallea. Se luo myös loogisen kehyksen neitokaisen monologille ja palvelee osaltaan myös juonenkuljetusta, sillä myös Sophien puheet paljastavat tarinan kannalta olennaista tietoa.

Sopivan kuumottavaa tunnelmaa


Tunnelmaltaan Out of Sight toimii. Öinen kartano on juuri sopivalla tavalla kylmäävä paikka: pimeät käytävät, ympäristöstä kuuluvat narinat sekä kuiskailut saavat niskavillat nousemaan pystyyn. Erityisesti alkuvaiheessa tunnelma on käsinkosketeltavan jännitteinen ja joka puolella tuntuu leijuvan selittämätöntä uhkaa.


Miljöö herättää myös sopivasti kysymyksiä ja synnyttää levottomuutta. Seinillä roikkuvat kauhistuttavat taulut ja eri puolilta kartanoa löytyvät, häiritsevillä esineillä sisustetut huoneet vihjailevat paikassa tapahtuvan hirveitä asioita. Pelin ympäristö kutkutteleekin mielikuvitusta juuri oikealla tavalla pakottaen pelaajan tekemään omia tulkintojaan siitä, mitä ihmettä kartanossa on meneillään.

Harmittavasti pelin luoma jännitysmomentti ei yletä loppuun saakka, vaan lupaavan alun jälkeen pelin kuumotuskertoimet laskevat. Intensiteettiä ei onnistuta pitämään yllä pelin koko kestoa, vaan etenemisestä alkaa muodostua turhan tutuksi käyvää rutiinia. Onneksi mielenkiintoinen tapahtumapaikka sekä tarinaan liittyvät elementit pitävät otteessaan niin tehokkaasti, ettei tästä tule sen suurempaa ongelmaa. Pahinta puutumista ehkäisee myös sopiva kesto, sillä pelin läpäisee noin neljässä tunnissa.

Pettymys haasteita kaipaavalle


Out of Sightin puutteet liittyvät sen haasteettomuuteen, mikä myös olennaisesti vähentää pelin jännittävyyttä. Puzzlet ovat turhan simppeleitä ja ne alkavat toistamaan itseään pelin edetessä, eikä hiiviskelykään vaadi suurempaa taitoa. Jos pelaaja jää kiinni aiheutettuaan liikaa meteliä, on tallennuspisteitä syydetty sen verran tiiviisti matkan varrelle, ettei uutta yritystä tarvitse aloittaa erityisen kaukaa. Kaikki tämä vähentää pelin luomaa uhkaa, sillä epäonnistumisilla ei ole mitään merkitystä.


Toinen ongelma on Sophieta jahtaavan kaksikon laimeus. Kartanoa asuttava herraspari ei missään kohtaa tunnu erityisen suurelta pelotteelta, vaan käytävillä mölisevät ja raahustavat hahmot ovat enemmänkin koomisia. Tarjolla ei ole ikimuistoisia ja painajaisia synnyttäviä pahiksia, mikä osaltaan syö osan pelikokemuksen tehosta.

Myös muutamia rehellisiä bugeja on mukaan eksynyt. Pariin kertaan peli täytyi ladata edellisestä tallennuspisteestä oman hahmon jäätyä jumiin talon rakenteisiin, mikä oli omiaan aiheuttamaan turhautumista. Onneksi ongelmat olivat yksittäistapauksia, sillä pääosin peli pyörii sulavasti ja ilman murheita.

Sympaattinen kevytkauhupeli


Puutteistaan huolimatta Out of Sight on sympaattinen ja toimiva kevytkauhupeli. Se ei mässäile verellä, hurmeella ja suolenpätkillä, vaan jännityselementit rakentuvat häiritsevästä kuvastosta, pakoyrityksen synnyttämästä epätoivosta sekä tiiviistä tunnelmasta. Kaiken kruunaa sarjakuvamainen visuaalinen ilme, joka sopii kevyempään kauhutunnelmaan kuin tappajapelle pikkukaupungin viemäreihin.


Out of Sight on 25 eurolla tutustumisen arvoinen tapaus pelaajille, jotka kaipaavat jännitystä, mutta eivät kuitenkaan halua heittäytyä aivan sinne häiriintyneimpään päätyyn. Matalan ikärajan takia se voi olla myös hyvä ensikosketus nuoremmille pelaajille kauhupelien maailmaan, jos hakusessa on sopivasti väristyksiä synnyttävä pelikokemus.

V2.fi | Jesse Kärkkäinen

Out of Sight (Playstation 5)

Sympaattinen kevytkauhupeli, joka tarjoaa sopivasti kylmiä väreitä myös nuoremmille pelaajille.
  • Kuvakulmilla kikkailu toimii
  • Tunnelma
  • Sopivan pituinen
  • Tarinankuljetus on sopivan hienovaraista ja toimivaa
  • Ei kovinkaan pelottava
  • Ei kovinkaan pelottava
  • Pääpahikset ovat laimeita
  • Ei haasta missään kohtaa
  • Muutamat bugit
< Survive the Fall... Elden Ring: Nightrei... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova