V2.fi ennakoi: Destiny 2 beta

Miia Lyyra

27.07.2017 klo 13.41 | Luettu: 2387 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

SUOSITUN AURINKOKUNTASEIKKAILUN JATKO-OSA
Destiny-sarjan ensimmäinen osa julkaistiin vuonna 2014. Avoimen maailman toimintaräiskintä laajentui lisäosilla vuosien varrella usean osan verran tuoden uutta tekemistä vanhaan peliin. Ensimmäinen Destiny on kerännyt ajan myötä paljon innokkaita faneja ympärilleen, mutta myös vihaajia. Minulta sarjan ensimmäinen osa ohittui lähes kokonaan pelikavereiden puuttumisen takia, sillä avaruudessa vastustajien kukistaminen on todella raskasta yksinpelaajalle. Destiny 2:n betatestin alkaessa sain mahdollisuuden antaa uuden tilaisuuden sarjalle.

Paljon vanhaa, mutta jotakin uutta



Betatestin alussa, ennen tarinaan sukeltamista valitaan itselleen mieluisa hahmo. Rosterissa on tarjolla aikaisemmasta osasta tutut Warlock-, Titan- ja Hunter-alaluokat. Näihin kuuluvien hahmojen kykyjä on päivitetty ja paranneltu, sillä luokkiin on tuotu uusia ominaisuuksia. Ensimmäiseen osaan verrattuna hahmojen taitojen opiskelu vie enemmän aikaa, tarjoten samalla vanhoille konkareille jotakin tuoretta. Taistelijat eroavat toisistaan erilaisten kykyjen ansiosta, mikä on hyvä, sillä hahmovalinnalla on oikeasti merkitystä.


Valinnan jälkeen ruutuun lävähtää alkudemo, joka paljastaa suurhyökkäyksen alkaneen. Videon jälkeen pelaaja heitetään raunioiden sisään, josta on selviydyttävä eteenpäin. Heti alussa päästään kokeilemaan aseiden toimivuutta sekä hahmon liikkuvuutta, joka tuntuu melko hyvältä ja mutkattomalta. Taistelijoiden välillä lentelevät hauskat vitsit ja tunnelma ovat muutenkin kohdillaan eikä suotta, sillä tehtävä sijoittuu The Last Cityn alueelle, joka on täynnä yksityiskohtia aina sisätiloista massiivisiin ulkoalueisiin. Pieni wow-reaktio pääseekin suusta visuaalisen kauneuden takia.


Noin tunnin verran kestävän tarinatehtävän jälkeen pelaaja heitetään valikkoon, jossa on valittavana muun muassa kaksi erilaista PvP-matsia ja Strike-tehtävä. Control ja Countdown -nimityksiä kantavat nopeat PvP-mittelöt eroavat toisistaan tehtävällään. Control-tilassa pelaajien missiona on pitää kolmea aluetta hallussaan ja voittajaksi nousee tiimi, joka saa kerättyä tietyn pistemäärän ensimmäisenä. Countdown-tila taas muistuttaa todella paljon suosittua Counter-Strike-peliä: tiimit vuorottelevat pommin asennus- ja purkutehtävissä. Nopeatempoiset pelimuodot eivät herätä ihastuksen tuntemuksia, sillä ne eivät tarjoa oikeastaan mitään uutta verrattuna esimerkiksi muihin vastaaviin PvP-peleihin. Tuntuukin, että jälkimmäinen Countdown-pelimuoto on tehty vain eSports-kisailua silmällä pitäen. PvP-matsit ovat kuitenkin mukavaa oheistekemistä, mutta eivät missään nimessä Destiny 2:n pääasia.


Betatestissä olevassa Strike-tehtävässä taistelua suoritetaan yhdessä kahden kaverin kanssa - mielellään oikeasti tuttujen pelaajien kanssa. The Inverted Spire -nimisessä tehtävässä päästään tasohyppimään ympäri maastoa. Loikkimisen ohessa tulee listiä vastaan tulevia pahiksia sekä väistellä isoja rattaita. Lopussa seisovan pääpomon kukistamiseen tarvitaan yhteisvoimia. Tuntemattomien kanssa pelatessa tuli kohdattua perinteisiä yhteispelin puuttumiseen liittyviä ongelmia, kun pelaajat sinkoilivat eri suuntiin tai pelin mennessä syteen ja saveen joku lähti raivopäissään pois pelistä.

PC-maailman eSports-peli?



Destiny 2:n betatesti oli kokonaisuutena ihan hyvä, vaikka se ei tarjonnutkaan mitään ihmeellistä. Ainoa iso ongelma, mikä testaamisen aikana vaivasi, oli serveriongelmat, jotka estivät peliin pääsemisen. Mitä ilmeisimmin ongelmista johtuen Bungie ilmoitti, että testaamista jatkettiin muutama päivä pidempään. Täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on betatesti, joka ei ole lopullinen tuote, mutta toivon silti palvelinongelmien selvittämistä ennen pelin saapumista kauppojen hyllylle.


Itse pelaaminen tuntui kaikin puolin toimivalta, vaikka jokseenkin hieman ponnettomalta ja tunteettomalta. Tehtävien ympäristö oli toki hienon näköistä, mutta se ei esimerkiksi romuttunut luotien osuessa, mikä tekee siitä tylsän staattisen. Toisaalta betatesti oli Bungien vahva taidonnäyte siitä, että Destiny 2:n tekemiseen on laitettu paukkuja ja pelin pariin halutaan kalastella uudet ja vanhat pelaajat. Panostaminen onkin hyvä, sillä tämän kaltaiset verkkomoninpelit eivät ole mitään ilman massiivista pelaajamäärää. Myöhemmin syksyllä nähdään, onko peli vuoden 2017 suurin hitti vai huti. Jos peliä mielii testata ennen julkaisua, niin elokuussa PC:llä pelaavat pääsevät vielä nautiskelemaan omasta betatestistä. Jos minun pelikaverini onnistuvat valitsemaan pelin samalle alustalle kuin minä, saatan palata Destiny 2:n pariin myöhemmin syksyllä. Sen lisäksi jään seuraamaan, ottaako Countdown-pelimuoto tuulta alleen eSportsin puolella, sillä varsinkin PC-puolella siihen olisi suhteellisen antoisat mahdollisuudet.


V2.fi | Miia Lyyra
< Videoarvostelussa Su... Pelataanpa: Aztec Ch... >

Keskustelut (4 viestiä)

testudo80

27.07.2017 klo 22.17

"Tehtävien ympäristö oli toki hienon näköistä, mutta se ei esimerkiksi romuttunut luotien osuessa, mikä tekee siitä tylsän staattisen."

Täysin käsittämätön kommentti. Muutaman muun lisäksi.

Onko sinulla pienintäkään kokemusta Halo-sarjasta, Destinysta? Bungiesta... jne. Battlefield on niitä harvoja pelejä, joissa seinät murenee. Korjaa toki jos olen ihan väärässä.
Pettymys

27.07.2017 klo 23.26 1 tykkää tästä

Kokonaisuudessaan erittäin pinnallista ja kehnoa journalismia, tuntuu että kokemusta kyseisestä pelisarjasta tai videopeleistä ylipäätään ei ole ja juttu etenee epäkronologisesti vailla kunnon faktatietoa, perusteltuja omia vertauksia edellisosaan ja analysointia.

Verbaalisesti vaikeaa luettavaa ja lapsellisia sanavalintoja, vertauksia ja esimerkkejä. Ei saa selkeätä kuvaa koko arvostelusta varsinkin kun ns. "loppu teesiä" ei ole ollenkaan vaan arvostelu loppuu lapselliseen argumenttiin jossa kavereiden päätös ratkaisee oman kiinnostuksen sekä myös PC-version Esports spekulointia vaikka koko versio ei ole edes Betassa vielä...

Kirjoittaja kertoo avoimesti että aikaisempi osa jäänyt lähes kokonaan pelaamatta kavereiden puutteen takia ja nyt on aika "antaa uusi tilaisuus" laittaa koko arvostelun täysin epäneutraaliksi ennen kuin se edes alkaa. Onko mitään järkeä?? Jatko-osan arviointiin kuuluu juuri edelliseen osaan vertaaminen ja se tästä puuttui kokonaan, se yhdistettynä verbaalisesti lapselliseen kieliasuun ja kokemattomuuteen videopeleistä ja journalismista niin tulos ei valitettavasti ole riittävä ottamaan vakavasti.
EutanasiaKunniaan

28.07.2017 klo 08.41 3 tykkää tästä

Pettymys kirjoitti:
Autismiripulia


Ilmeeni kun joku random autisti itkee kun harrastelijapohjaisella sivustolla ei ole piinkovaa analyysia, joka huomioisi kaikki mahdolliset osa-alueet pelistä, vertaisi niitä tarkasti edelliseen osaan ja runoilisi tekstin kuin joku saatanan kirjailija konsanaan. Huhhuh :D
Pettynyt

28.07.2017 klo 20.06

EutanasiaKunniaan kirjoitti:
Pettymys kirjoitti:
Autismiripulia


Ilmeeni kun joku random autisti itkee kun harrastelijapohjaisella sivustolla ei ole piinkovaa analyysia, joka huomioisi kaikki mahdolliset osa-alueet pelistä, vertaisi niitä tarkasti edelliseen osaan ja runoilisi tekstin kuin joku saatanan kirjailija konsanaan. Huhhuh :D


Jos tämä "harrastelijasivusto" vaikka sisäpiirissä harjoittelisi arvostelun tekemistä eikä julkaisisi sitä koko maailmalle niin oltaisiin vältytty tältä suurelta myötähäpeältä mitä nämä suomalaiset roskasivustot tuottavat. Säälittävää kun näköjään palautettakaan ei voi antaa nykypäivänä vaan vedotaan johonkin helvetin harrastelijapohjaan, lukion äidinkielen tunneilta saisi jo tosi hyvän maalaisjärjen tähän touhuun mutta selkeästi siltä siunaukselta ollaan vältytty. Jos ei palautetta saa antaa niin miksi se julkaistaan kaikille nähtäväksi sisältäen kommenttikentän mihin saa kommentoida + joku säälittävä mielensäpahoittaja alkaa avautua harrastelijatoiminnasta. Sääliks käy ei voi muuta sanoa

Kirjoita kommentti

48566

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova