Tuorein sisältö

V2.fi pelasi: Hunter's Arena: Legends (PS5)

Miia Lyyra

15.09.2021 klo 11.00 | Luettu: 1828 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

DEMONEITA SISÄLTÄVÄ UUSI BATTLE ROYALE JÄRISYTTÄÄ GENREÄ OMINTAKEISUUDELLA
Olen V2.fi-historiani aikana testannut lähes kaikki vähänkään tunnetut battle royale -pelit. Toimituksessa minut onkin ristitty “BattleRoyaleMiiaksi”. Niitä kaikkia yhdistää yksi iso asia - ne ovat useimmiten ilmaiseksi pelattavia. Jopa PUBG: BATTLEGROUNDS järjesti taannoin kokeilun, jossa taistelukentille pääsi viikon ajan ilmaiseksi. Internetissä liikkuvat huhut povaavat, että PUBG muuttuisikin jatkossa ilmaispeliksi ja rahoitus hoidettaisiin mm. Fortniten, Apex Legendsin ja Warzonen tapaan kausipasseja ja asusteita myymällä. Mantiscon kehittämä ja julkaisema uunituore Hunter’s Arena: Legends on kuitenkin joukossaan poikkeus, sillä se on maksullinen. Elokuussa peli oli tosin lunastettavissa rajoitetun ajan ilmaiseksi, mikäli oli PS Plus -jäsen. Normaalisti nopeatempoinen battle royale maksaa noin 20 euroa, mutta mitkä ovat monellakin tapaa omintakeisen pelin selviytymismahdollisuudet genressä, jota hallitsevat ilmaispelit ja vanhat konkarit?



Hiivi puskissa, kerää voimia ja iske kuin käärme kaislikosta


Hunter's Arena: Legendsissä ottelun voitosta lähtee taistelemaan 30 pelaajaa ja siitä voi taistella joko yksin tai yhdessä kahden ystävän kanssa. Teemaan sopivasti alkustartti hoidetaan keskellä kenttää sijaitsevasta tornista hyppäämällä. Pelaaja saa silloin valita, mihin suuntaan alueella lähtee.


Peli sijoittuu muinaiseen Aasiaan, jonka mystisessä maailmassa tallustelevat niin demonit kuin metsästäjätkin. Apex Legendsin tapaan jokaisella legendalla on nippu omia erikoiskykyjä: yksi passiivinen ja viisi aktiivista kykyä, joissa on odotusaika käytön jälkeen. Erikoisuutena on, että viidestä kyvystä kaksi avautuu käyttöön vasta, kun pelaaja on saanut kehitettyä hahmonsa ottelun aikana vähintään tasolle 10.

Omantakeisuuden leima teokselle lävähtää tavasta yhdistää perinteinen battle royale ja MMORPG-elementit samaan nippuun. Aluksi taistelut ovat vaikeita, joten kuolemia tulee nopealla tahdilla kerta toisensa jälkeen ja vaikka pidän itseäni hyvänä battle royale -pelaajana, ensimmäiseen 20 kierrokseen minulla ei ollut mitään toivoa. Hyvä jos selvisin 10 sekuntia hengissä! Haastavaa selviämisestä tekee sankareiden runsas kykyvalikoima, jonka opettelu vie aikaa. En toistaiseksi löytänyt yhtään aloittelijaystävällistä hahmoa, jolla olisi helppo aloittaa, mutta löytyipä kavalkaadista kuitenkin muutama ylivoimainen soturi, joita näki muita enemmän pelikentillä.

Matsien voittajaksi kruunautuu yleensä pelaaja, joka osaa käyttää hahmonsa ominaisuuksia parhaiden hyödyksi, sekä taituroi ohjaimen näppäimistä huikeimmat taistelukombot. Taistelumekanismi muistuttaakin enemmän esimerkiksi Mortal Kombatin pelaamista, kuin muiden battle royaleiden tahkoamista. Olen todella surkea tappelupeleissä, joten en oikeastaan ihmettele pärjäämättömyyttäni Hunter’s Arena: Legendsissä.


Pelin rytmitys on nopeatempoinen, eikä hiljaisia hetkiä oikeastaan tule. Alussa pelaajat ryntäävät alueelle etsimään parempia tarvikkeita ja kehittämään itsensä loistokkaammiksi sotureiksi. Ottelua on lähes mahdotonta voittaa, mikäli ei huolehdi hahmonsa kykyjen parantamisesta. Peli kannustaa taistelemaan PvE-hahmojen kanssa, joten aina löytyy väkeä, kenen kanssa mittelöidä. Battle royale -pelejä vaivaavat yleensä tylsät hetket, joiden aikana ei tapahdu mitään. Vaikka Hunter’s Arena: Legendsissä niitä ei juurikaan ole, jäin kuitenkin kaipaamaan kilpakumppaneiden kanssa taisteluita. Juuri nyt metana tuntuu olevan, että kaikki juoksevat pitkin karttaa vältellen taisteluita viimeiseen saakka. Viholliset saattavat jopa nähdä toisensa, mutta juoksevat silti kumpikin eri suuntaan. Tämä tapa jakaa mielipiteeni kahtia: On mukavaa, että matsissa on koko ajan tekemistä, mutta muiden pelaajien kanssa tapahtuvien taistelujen vähäisyys vaikuttaa siihen, miten pelaaja oppii taistelemaan. Varsinkin alussa, kun ummikot vielä harjoittelevat perusasioita, ovat ensimmäiset vastaan tulevat viholliset pahimmillaan juosseet 15 minuuttia pitkin aluetta ja ehtineet kehittää hahmonsa levelille 18. Sitten tarvitaan vain muutama isku ja aloittelija makaa verilammikossa kuolleena. Pelirytmin voisi tiivistää seuraavasti: alussa tapellaan PvE-henkisesti ja lopussa ottelut muuttuvat PvP-matseiksi. Omintakeisuus kuitenkin viehättää ja luulen, että Hunter’s Arena: Legendsistä voisivat eniten nauttia eri tappelupelisarjojen ystävät.

Mikäli battle royale kyllästyttää, on tarjolla myös Tag Match. Ottelussa vastakkain asettuvat kaksi pelaajaa, joista kumpikin valitsee itselleen kaksi soturia. Ottelut käydään taistelupelin hengessä, toinen taltutetaan maahan henkihieveriin ja ottelut voittaa se, kenen taistelijat ovat viimeisenä hengissä. Tag Match sai minut raivon partaalle, sillä minua vastaan asettuivat aivan varmasti vain Tekken-mestarit. Olin kuin heittosäkki tai nurkkaan ajettu poloinen. Usein tyydyin vain laskemaan ohjaimen sohvalle ja nielemään tappion. Tag Match on varmasti sopiva treenaustila, mikäli vastustaja sattuu edustamaan samaa taitotasoa. Pelkän Tag Match -tilan takia peliä ei kuitenkaan kannata ostaa, sillä kyseessä on lähinnä kiva pieni lisä.

Potentiaalia löytyy, mutta...


Hunter's Arena: Legendsin taistelualue on kauniin näköinen ja koostuu erilaisista ympäristöistä. Välillä pelaaja tallustelee lumisessa vuoristossa, ja seuraavalla hetkellä taistelu käydäänkin tiiviisti rakennetussa kaupungissa. PlayStation 5:lla pelatessa peli pyöri moitteetta ja hieman jopa yllätyin, miten sulavalta kaikki näytti. Varsinkin taisteluissa, joissa moni pelaaja käyttää yhtä aikaa erikoiskykyjä, ruudussa näkyy runsaasti liikettä, mutta siitäkin huolimatta peli rullasi kauniisti eteenpäin.


Ulkoasusta puheenollen: kehittäjät ovat lisänneet mukaan maksullisia ulkoasuja, joita voi ostaa pelivaluutalla tai oikealla rahalla. Pelivaluuttaa jaetaan jokaisen ottelun jälkeen, joten oikeata rahaa ei ole pakko käyttää. Arvokkaammat vaatteet ja emotet kuitenkin maksavat melko reippaasti, joten pelivaluuttaa saa kerätä virtuaaliseen säästöpossuun tovin jos toisenkin. Ihmettelen, miksi kehittäjät ovat halunneet pitää Hunter’s Arena: Legendsin maksullisena, vaikka tiimiltä löytyisi selvästi taitoa kehittää maksullisia ulkoasuja, emoteja, tarroja ja muita härpäkkeitä, joita ostamalla peli voisi tuottaa rahaa.

Pelkään pahoin, että 20 euron hintalappu koituu tämän battle royalen kuoliniskuksi. Kehittäjiä ei voi kuitenkaan syyttää innostuksen puutteesta, sillä he ovat jo kertoneet työstävänsä uutta karttaa. Lyhyen esittelytekstin mukaan uudessa kentässä taistelut ovat erilaisia ja pelaajien onkin kehitettävä uusia taktiikoita voittaakseen ottelut. Jään mielenkiinnolla odottamaan, muuttaako uusi kartta pelin yleistä metaa. Pelin ensimmäinen esports-ottelu käytiin 5. syyskuuta. Mikäli esport-pelaajat ottavat demonit ja metsästäjät siipiensä suojaan, voi Hunter’s Arena: Legendsin suosio räjähtää käsiin “muutamassa yössä”.



Lyhyesti: Hunter's Arena: Legends on uusi battle royale, joka sopii parhaiten tappelupelisarjojen ystäville.

Hyvää
  • Omintakeinen
  • Haastava
Huonoa
  • Haastava
  • Maksullinen

V2.fi | Miia Lyyra
< V2.fi jakaa: Ennakko... V2.fi testasi: Razer... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova