Tuorein sisältö

V2.fi katsoi: Christopher Nolania 4K-tarkkuudella

Manu Pärssinen

26.12.2017 klo 15.55 | Luettu: 3396 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Herkkuja 4K-televisiolle
Monen suomalaisenkin perheen isoin paketti tänä jouluna oli todennäköisesti uusi 4K-televisio, oli siinä sitten HDR:t, OLEDit sun muut taikka ei. Mitä sillä sitten katsoisi? Netflix tarjoaa jonkin verran 4K-sisältöä korotetulla kuukausihinnalla ja tehokkaimmat pelikonsolit tuppaavat pelejä samaan resoluutioon. Xbox Onen X- ja S-mallit osaavat soitella myös Ultra-HD-Blu-Ray-levyjä (onpas kiva sanayhdistelmä) ja toki UHD-soittimia myydään erikseenkin.

Jokin aika sitten arvion Batman & Superman Anthology -kokoelman (arvio täällä) ja kommenteissa pohdittiin, miksei siinä ollut mukana Nolanin Batman-trilogiaa. Perustelin asiaa hintalapulla, mutta toinen syy saattaa olla se, että nyt kyseiset elokuvat on julkaistu UHD-versioina. Niiden lisäksi samalla uusiojulkaistiin jotakuinkin Christopher Nolanin koko muukin tuotanto: The Prestige, Inception, Interstellar ja uusin Dunkirk, eli 2000-luvun tuotannosta jäivät uupumaan vain Memento ja Insomnia. V2.fi:lle saapui joulukinkun sulattelun aikana katseltavaksi näistä UHD-versioista kaikki paitsi Dunkirk.

Tiedän, että Christopher Nolan jakaa mielipiteitä. Itse olen ollut miehen töiden fani jotakuinkin Mementosta asti, eikä scifi- ja supersankarileffafania lainkaan haitannut, että miehen isoimmat teokset ottivat vaikutteita lempi-Batman-sarjiksistani (Frank Millerin Dark Knightit, Long Halloween) tai olivat mielenkiintoisia konsepteja syleilevää tieteisfiktiota. Interstellar ja Inception olivat elokuvia, jotka kannatti ehdottomasti nähdä teatterin kankaalta, jota useimpien kotona vastaa tällä hetkellä juuri se iso 4K-televisio. Nolan on myös tänä digikameroiden ja 3D-blockbuster-leffojen aikana yksi filmikuvauksen viimeisistä linnakkeista, joten mielenkiinnolla elokuvia käynnistelin.

Testilaitteisto: Xbox One X, LG 55UJ750V -televisio.



Batman Begins

Vanhin UHD-versioinneista, Batman Begins, on yksi harvoista elokuvista, jonka olen käynyt katsomassa teatterissa kahdesti. Ensimmäinen kerta oli tosin amerikkalaisessa drive-in-leffassa, jossa se ei päässyt oikeuksiinsa, joten koto-Suomessa otettiin uusintakierros. Nolanin näkemys lepakkomiehestä toi supersankarileffoihin uuden synkkyyden, jota DC ei ole saanut vieläkään karistettua, mutta vuonna 2005 se oli sarjisharrastajalle kova juttu ja vahva elämys. Oscar-ehdokkuus tuli kuvauksesta, mitä 4K-ruudulta onkin hyvä ihastella. Bonuslevyllä on bat-saavillinen bat-materiaalia ja monta pikkudokkaria elokuvan tekemisestä katseli oikeinkin mielellään, vaikka ne eivät 4K:ta olleetkaan.

The Prestige

Christopher Priestin kirjaan perustuva The Prestige 1800-luvulla tapahtuvasta taikurien kamppailusta oli vähän erikoinen valinta Nolanille Batmanin suosion jälkeen, mutta niillä kannuksilla se sai varmasti lisää katsojia. Mukana olivat myös lepakoitsijat Christian Bale sekä Michael Caine muiden isojen tähtien ohella. Prestigellekin napsahti Oscar-ehdot kuvauksesta, mutta myös lavastuksesta. Tesla-sähköpurkaukset muuten tummempiin värisävyihin kallistuvissa maisemissa eivät ole niin vakuuttavia, kuin Nolanin muiden elokuvien tehosteet.

The Dark Knight

(V2.fi:n arvio)
Yön ritaria odotettiin innolla, eikä se faneja pettänyt. Monestakin syystä Heath Ledger -showksi noussut jatko-osa jatkoi synkissä tunnelmissa ja sitä pidetään yhtenä parhaista supersankarielokuvista koskaan. Olen samaa mieltä ja Oscar-ehdokkuuksiakin pamahti tällä kertaa kaikkiaan kahdeksan - parhaasta elokuvasta ei, mutta ehdokkaiden määrää nostettiin myöhemmin tiettävästi juuri Dark Knightin vuoksi. UHD-tarkkuudessa kannattaa tarkkailla varsinkin Gothamin keskustan vilskeessä tapahtuvia kohtauksia. Erikoisuutena tässä julkaisussa osassa kohtauksia loikataan IMAX-kameralla kuvattuun materiaaliin, eli elokuvan kuvasuhde vaihtelee kesken kaiken, katseluelämystä se ei kuitenkaan häiritse - päinvastoin. Dark Knight tuntuu kestäneen kolmesta osasta parhaiten ajan hammasta - ja olipa siitä pari juttua jo päässyt unohtumaankin.

Inception

(V2.fi:n arvio)
Inception on yksi lempielokuvistani, ehkä siitäkin syystä, että teini-Manu innokkaimpina scifikirjojen ahmimisvuosinaan mietti vähän samankaltaista konseptia. En minä sitä näin hyvin olisi toki pystynyt kutomaan. Unien maailmaan sukeltava, sukeltava, sukeltava elokuva sisältää hienoja erikoistehosteita, varsinkin kun vielä tietää, kuinka paljon Nolan pitää niiden toteuttamisesta fyysisenä. Inception kestää useita katsomiskertoja ja 4K:na se on namia. Valkoiset lumimaisemat leffan loppupuolella haastavat HDR-ominaisuuksia mukavasti.

The Dark Knight Rises

(V2.fi:n arvio)
Yön ritarin menestyksen jälkeen trilogian päätöksellä oli entistä kovemmat paineet, eikä Nolan aluksi halunnut mukaan lähteäkään. Elokuvassa on ihan hyvä perus-batman-tarinapohja, mutta aika paljon mutkia oiotaan, eikä monelle tuntemattomampi Bane-hahmo pahiksena nouse Jokerin tasolle. Trilogian taputtelu oli myös kolmikosta tylsintä uudelleen katseltavaa, mutta sisältää kyllä muutamia sen verran isoja kohtauksia, että 4K-ruudun resoluutiosta pääsi hyötymään - ja tässäkin osassa käydään silloin tällöin IMAX-kuvan puolella. Bonuslevyllä on yli kolme tuntia katsottavaa.

Interstellar

(V2.fi:n arvio)
Interstellar on kuusikon ehdottomasti kuvanlaadusta hyötyvin pätkä. Avaruusmaisemat yksityiskohtineen sekä Space Odyssey 2001:n tontille menevät psykevisuaalit viuhuvat verkkokalvoille komeasti. Sehän on tunnettu tarina, että leffan 3d-efektimaisterit mallinsivat mustan aukon sellaisella pieteetillä, että tiedeyhteisötkin löysivät sitä kautta aivan uutta näkövinkkeliä. Kättä lippaan siis tehosteosastolle ja koko porukalle siitä, että kyseessä on todellakin Science Fiction -elokuva isoilla alkukirjaimilla, vaikka loppupuolella mennäänkin hyvin teoreettisissa sfääreissä - ja niiden ylikin. Sekin scifille sallitaan. Bonuslevyltä löytyy tästäkin yli kolme tuntia materiaalia, paljon siitä hyvinkin mielenkiintoista.

Ei kai tässä muuta voi sanoa, kuin että Nolanin filmejä kehtaa katsoa tarkemmallakin kuvanlaadulla - ne ovat olleet vähintään 4K:ta syntymästään lähtien (6K:ta tai 18K:ta). Useita niistä hallitsevat tummat värisävyt ja pimeys, mutta yllättävän monessa oli myös kirkkaita, paljon valoa sisältäviä kohtauksia. HDR:ää tukevalla televisiolla tämä vaihtelu on entistä komeampaa kotikatsottavaa ja välillä sitä harmitteli, ettei oma lompakko revennyt ostopäätöstä tehdessä OLED-paneelin asti. Oman LG:ni taustavalaistuksen toiminta söi varmasti hieman dynamiikkaa kontrastisimmilta kohtauksilta. Elokuvien kannet mainitsevat vielä erikseen, että ääniraidat ovat niillä “original theatrical audio mix”, ilmeisesti kaikilla kotijulkaisuilla asia ei ole näin ollut.

Mikäli yllä listatut elokuvat löytyvät jo leffahyllystä, eikä niitä halua uudelleen ostella (UHD-leffoja tuntuu olevan marketeissa heikosti ja hintaakin on kolmisenkymmentä euroa), niin uskoisin, että uudempi Dunkirk on kuvanlaadultaan vähintään samalla viivalla, mikäli se on katsomatta. Onko hintaero perus-blurayhin sitten perusteltavissa? Ensinnäkin ainakin kaikkien nyt katseltujen elokuvien kanssa tulee samoissa kansissa elokuvan perus-blu-ray-versio, sekä kolmas levy, jossa on ekstra-katsottavat (HD-laadulla). Toiseksi, jos on ensin pistänyt 1000 - 2000 euroa vaadittavaan viihdelaitteistoon, niin pitäähän siitä ottaa hyöty kaikin tavoin irti. 3D-blurayt olivat uutena saman hintaisia, mutta uskon, että 4K elää kuitenkin teknologiana hieman pidempään… ainakin kunnes 8K jyrää markkinoille.

V2.fi | Manu Pärssinen
< V2.fi testasi: Helmi... V2.fi vieraili: Kraf... >

Keskustelut (1 viestiä)

nvwhoewgn

26.12.2017 klo 23.11

Kun 8K:ta osataan jo ajatella, ja se on puheissakin niin eihän tässä kauaa sen tuloon mene. Toki nämä leffat ehtii pariinkin kertaan UHD:llä katsoa, mutta ihan muoviroskaksihan nää fyysiset versiot pian muuttuvat kun ei 4k-pikselimössöä kannata edes arkistoida "loppuelämän kirjastoon"

Kirjoita kommentti

65186

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova