Tuorein sisältö

Little Big Workshop

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Strategiapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 7
Kehittäjä: Mirage Game Studios
Julkaisija: HandyGames
Julkaisupäivä: 17.10.2019
Pelin kotisivut
Miikka Lehtonen

26.12.2019 klo 10.00 | Luettu: 4477 kertaa | Teksti: Miikka Lehtonen

Pieni suuri tehdas
1900-luvun alussa tehtaiden omistajat olivat yhteiskunnan suuria pösöjä, jotka tepastelivat hienoissa puvuissaan sikareita poltellen pitkin raitteja samalla kun vähäosaisemmat urakoivat tehtaissa seitsemän päivää viikossa. Nykyään kuka tahansa voi pistää pystyyn oman nyrkkipajansa lukuisissa tehdasaiheisissa peleissä. Niin ne ajat muuttuvat!


Tuorein yrittäjä on Little Big Workshop, joka hurmasi minut välittömästi hehkeällä ulkoasullaan. Nimensä mukaisesti pikkuruinen tehdas sijaitsee jonkun työpöydällä ja on pensseleiden, piirrospapereiden ja miniatyyrimaalipurkkien ympäröimä.

Hehkeän pinnan alla piilee kuitenkin yllättävän monipuolinen tehdassimulaatio. Tämä on myös lopulta pelin suurin ongelma: se yrittää olla hehkeä, simppeli ja lähestyttävä, mutta samalla myös vaativa ja syvällinen. Yhtälö ei oikein toimi.

Nuo mainiot tontut tehdashalleissaan


Pelaajan tehtävänä on johdattaa tehtaansa menestykseen ja muhkeisiin tuottoihin. Alussa tarjolla on vain kolmen huoneen paja sekä kourallinen tonttuja. Sinne pitäisi sitten sijoitella erilaisia tuotantopisteitä, varastoalueita ja taukohuonekin kiittämättömille työläisille. Tutoriaali pyrkii opettamaan pelin keskeiset käsitteet ja johdattamaan pelaajan hellästi tehdastyön maailmaan, sillä pelin alussa ei voi rakentaa kuin yleisiä ja erikoistumattomia askartelupisteitä, joilla voi tehdä miltei mitä vain, mutta ei kovin tehokkaasti.


Erinäiset tahot tarjoavat pelaajalle toteutettavaksi jos jonkinlaisia projekteja, kuten vaikka keittiön pöytiä tai kumiankkoja. Kukin projekti vaatii omat työvaiheensa, joita on alun simppeleissä projekteissa vain muutama, mutta myöhemmin usean monitorillisen verran. Jotta voi rakentaa vaikka keittiön hyllykön, pitää valmistaa hyllylevy, sekä sen kiinnikkeet. Kunkin komponentin raaka-aineetkin saa valita erikseen: esimerkiksi metalliset kiinnikkeet ovat paljon puisia kestävämmät, mutta myös kalliimmat valmistaa, ja vaativat lisäksi metallityöhön erikoistuneita työpisteitä. Asiakkaat voivat asettaa tuotteille erilaisia laatuvaatimuksia, joiden – ja oman tehtaan kapasiteetin – mukaan näitä valintoja tehdään.

Kun kaikki on suunniteltu, eri työvaiheet on nakitettu erinäisille työpisteille ja suunnitelmat läpäisevät asiakkaan hyväksynnän, on aika heittää tuotantolinja toimintaan. Tämän jälkeen työntekijät vaeltavat itse työpisteeltä toiselle sahaten hyllylevyjä, jyrsien kiinnikkeitä, sulatellen metallia ruuveja varten, maalaillen osia ja lopulta kasaten hyllyjä myyntiä varten. Sitten pokataan voitot taskuun ja nostetaan tähtäintä korkeammalle.


Suorittamalla asiakkaiden toiveita ja myymällä tavaraa saa kokemuspisteitä, jotka taas avaavat tehtaan kykypuussa kehittyneempiä tekniikoita, uusia raaka-aineita ja uusia mahdollisuuksia. Kohta voikin sitten tehdä vaikka laskettelusuksia tai polkupyöriä, mikä tietenkin vaatii tehtaan laajentamista. Alun jälkeen ne geneeriset askartelupisteet eivät enää riitä, vaan vaaditaan omat paikat sirkkeleille, sorveille, tyhjiöpuristimille ja ties mille muulle roippeelle.

Ja sitten ongelmat alkavat.

Paljon tekemistä, ei tarpeeksi työkaluja


Little Big Workshop on monipuolinen peli, sillä erilaisia projekteja ja niiden vaatimia työkaluja on suunnattomat määrät. Tämä tarkoittaa, että pärjätäkseen on joko pakko erikoistua tai sitten kyetä rakentamaan ja hallitsemaan valtavaa tehdasimperiumia. Näistä jälkimmäinen on ongelmallinen vaihtoehto, koska peli ei anna siihen kovin hyviä työkaluja.


Eräs tällaisten tehdaspelien keskeinen haaste on yrittää optimoida tuotantolinjastoja. Jos työn alla olevaa tuolia varten vaikka kaksi työpistettä sahaa ja sorvaa komponentteja, ja vain yksi työläinen maalaa vuorollaan jokaisen tuolin, on odotettavaa, että maalauspisteen viereen kasautuu melkoinen pino työstämistään odottavia tuoleja. Little Big Workshop ei kuitenkaan anna pelaajalle hirveästi informaatiota siitä, missä nämä ongelmakohdat todellisuudessa ovat.

Todella usein käy niin, että koko projekti vain seisoo paikallaan yhden työläisen käydessä välillä hiomassa yhden kiinnikkeen kuntoon. Missä ongelmat ovat? Paha sanoa. Mitä niille voi tehdä? Ei oikein mitään. En useista pelitunneista huolimatta löytänyt mitään keinoa muokata jo käynnistettyjä tuotantolinjoja. Little Big Workshopissa pelaaja säätää jokaisen tilauksen yksitellen kuntoon, ja kun se on aloitettu, nähdäkseni sitä ei voi mitenkään muuttaa. Jos siis sattui käymään niin, että huomasi valtavan feikki-Ikean tilaamaan tuoliprojektin hyytyvän vaikkapa toisen maalausaseman puuttumiseen, ei ole mitään järkeä rakentaa toista maalausasemaa korjaamaan ongelmaa, koska sitä ei pysty mitenkään nakittamaan projektin käyttöön.


Samanlaisia pieniä ongelmia riittää paljon enemmänkin, eikä yksikään niistä toki itsessään pilaa peliä. Niiden yhteisvaikutuksena Little Big Workshop on kuitenkin kovin turhauttava peli pelata. Uskon, että jos sen parissa jaksaa viettää runsaasti aikaa ja hakata päätään tarpeeksi pitkään ongelmakohtiin, niiden syyt oppii päättelemään ja niille voi löytää ratkaisutkin.

Jos jaksaa tehdä näin, saa palkkiokseen sympaattisen näköisen ja ajoittain oikein viihdyttävän rakentelupelin.

V2.fi | Miikka Lehtonen

Little Big Workshop (Tietokonepelit)

Sympaattinen tehdaspeli ei oikein osaa päättää, olisiko se helposti lähestyttävä vai syvällinen.
  • Söpö ja sarjakuvamainen ilme
  • Syvälliset tuotantolinjat
  • Paljon varaa optimoinnille ja tuunaukselle
  • Mukana on runsaasti mukavan hölmöä huumoria
  • Liikaa informaatiota, mutta samalla ei tarpeeksi
  • Ongelmien ratkominen on välillä hankalaa
  • Hirmuisesti mikronysväystä, eikä hyvällä tavalla
  • Alkaa toistaa itseään muutaman tunnin jälkeen
< Indivisible... Darksiders Genesis... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova