Tuorein sisältö

Valorant

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1-5 pelaajan moninpeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Riot Games
Julkaisija: Riot Games
Julkaisupäivä: 02.06.2020
Pelin kotisivut
Miia Lyyra

06.07.2020 klo 16.32 | Luettu: 1766 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

Riot Gamesin räiske saapui suosion saattelemana
Huhtikuussa betatestiin saapunut Riot Gamesin julkaisema 5 vs. 5 -räiskintä Valorant niitti suosiota jo testausvaiheessaan. Keskeneräistä versiota testatessa pohdin, että ainoa kompastuskivi olisi, jos peli ei pysyisi tasapainossa. Joten miltä pelikentät näyttävät nyt julkaisun jälkeen? Betavaihetta ruotineen ennakon pääset lukemaan täältä: V2.fi ennakoi: Valorant (PC).

Läjä uusia ominaisuuksia


Valorant on kokenut muutoksia betavaiheen jälkeen. Mukaan on saapunut yksi uusi pelimuoto sekä sankari, minkä lisäksi kilpailullinen ranked-tila teki paluun kesäkuun lopulla. Lisäksi ostettavana on paljon erilaisia ulkoasuja sekä maksullinen taistelupassi. Viilauksia on tehty muun muassa kokonaisuuden tasapainoon, jonka lisäksi agentteja on korjattu, alkuvalikkoa on muutettu ja tiettyjä pelialueita on nimetty uusiksi. Peliin on lisätty myös mahdollisuus antautumiseen. Riot Games ei ole jäänyt tuleen makaamaan ja Valorantin tulevaisuus näyttää suhteellisen aurinkoiselta, vaikka tunnettuja bugeja on olemassa edelleen.


Betatestauksen jälkeen mieluisin uudistus on mukaan tullut uusi pelitila Spike Rush, joka on kestoltaan huomattavasti lyhyempi kuin tavanomainen ottelu. Noin 8-12 minuuttia kestävässä ottelussa vuorotellaan pommin laitossa enimmillään seitsemän kierroksen ajan. Mukana on kuitenkin pieni twisti: pommia asentavalla joukkueella on kannossaan viisi pommia, joista ensimmäinen asetettu jää odottamaan räjähtämistään. Lisäksi jokaisella pelaajalla on samat ennakkoon määritellyt aseet. Spike Rush tarjoaa mukavan tavan lämmitellä ennen ranked-peleihin hyppäämistä tai harjoitella eri aseiden käyttämistä.

Mukaan tullut uusi agentti Reyna tuntui alkuun järisyttävän ylivoimaiselta hahmolta. Naikkosen kykyihin kuuluu muun muassa sokeuttavan silmän käyttäminen sekä kaatuneiden sielujen syöminen, mikä parantaa Reynaa, mikäli tämä on saanut osuman. Hyvän pelaajan käsissä Reyna onkin yksi ärsyttävimmistä vastustajista. Koska Valorant ehti olla betatestissä pitkän ajan, oli Riot Gamesilta nerokasta lisätä uusi agentti saataville heti julkaisun yhteydessä, jolloin runsaasti tahkoneille pelaajille oli välittömästi tarjolla uutta opeteltavaa.


Virallisen julkaisun yhteydessä Valorant sai myös uuden mapin, Ascentin. Kartassa on kaksi aluetta: A ja B. Kaupunkimainen taistelutanner tarjoaa kapeita kujia sekä aakeenlaakeen keskialueen, jossa kulkeminen on hyvin vaarallista tarkka-ampujien tiiraillessa uhrejaan. Uusi kartta tuo mukavaa vaihtelua entisten alueiden sekaan, sillä ahtailla kujilla käydyt tappelut voivat eskaloitua nopeasti kumman tahansa joukkueen hyväksi. Ascentin erikoisuutena ovat myös kulkemisen estävät suljettavat nosto-ovet, jotka voi avata ainoastaan ampumalla ne hajalle. Ovia käyttämällä saa hyvin lisäaikaa esimerkiksi pommin asentamiseen tai purkamiseen.

Rääväsuut kilpailemassa


Minulle yksi odotetuimmista uudistuksista oli ehdottomasti kilpailullisen ranked-tilan paluu, sillä en ehtinyt sitä betavaiheessa kokeilemaan. Päästäkseen tantereille pelaajan on tahkottava ensimmäisenä viisi ottelua, jonka jälkeen saa osaamiseensa sopivan tason. Tasoja on yhteensä yhdeksän: unranked, iron, bronze, silver, gold, platinum, diamond, immortal ja radiant. Ironista immortaliin jokaisella levelillä on vielä kolme tasoa, jotka on käytävä lävitse päästäkseen nousemaan seuraavaan. Minun taidoillani pääsin nousemaan heti alussa bronze 2 -tasolle, mitä pidän käytyihin otteluihin nähden oikeutettuna. Ranked kaipaa kuitenkin viilausta, sillä esimerkiksi tasojärjestelmän kaavio on alkeellinen ja puutteellinen. Selkeyttä kaipaisi muun muassa se, miten rankedin pistejärjestelmä toimii ja parempaa grafiikkaa siitä, millä tasolla on ja kuinka paljon matkaa on seuraavaan.


Ranked-matsien yhteisöllisyydestä ei kuitenkaan kannata odottaa liikoja, sillä tuntemattomat joukkuetoverit kommunikoivat harvoin. Mikäli tiimiläisten suusta pääsee jotain, on se yleensä turhaa päänaukomista ja ilkeilyä. Riot Gamesilla on halua pitää yhteisö puhtaana kaikenlaiselta ilkeilyltä ja käyttöliittymä mahdollistaa monipuolisten ilmiantoraporttien lähettämisen useasta eri syystä. Säälittävän usein on ilmoitus-nappulan painamisen lisäksi laitettava tiimikavereitaan hiljaiseksi joko ääni- tai kirjoituschatin puolella. Ihailtavaa olisi, jos Riot Games oikeasti pystyisi pitämään pelaajat kurissa ja hyvin käyttäytyvinä. Tähän on kuitenkin pitkä matka.

Nopeat serverit(kö) ja alhainen latenssi(ko)?


Riot Games on antanut paljon lupauksia liittyen servereihin ja nopeuteen. Yhtiö lupasi etukäteen, että vähintään 70 prosentilla pelaajista yhteyden ping olisi alle 35. Itselläni luku asettui säännöllisesti 40-50 väliin. En kokenut asiaa kuitenkaan ongelmallisena, eikä se vaikuttanut otteluissa pärjäämiseen. Riot Games on lupaillut, että lisää servereitä hankitaan jatkossa, jotta latenssit saadaan mahdollisimman alhaiseksi.


Äänimaailma on ollut betatestistä lähtien erinomaisuutta hipova. Kaikkien pelaajien äänet kuuluvat kauas ja lähitilanteissa on syytä turvautua äänettömään hiipimiseen. Myös erilaisilla alustoilla tepastelu päästää erilaista melua, esimerkiksi puupinnoilla juoksentelu kuulostaa erilaiselta kuin metallisella alustalla tallustaminen. Jokaisen pelaajan on syytä huolehtia, ettei oma tarpominen päästä liiaksi ääntä, sillä tiimikaverit huomauttavat varmasti äänekkäästä rymistelystä. Erilaisten äänten opettelu on kannattavaa, sillä niiden avulla vastajoukkueen paikallistaminen on huomattavasti helpompaa. Valorant on peli, jota todellakin pelataan kuulokkeet päässä.

Puhutaan hetki rahasta: Valorant on ilmaispeli, mutta silti tulosta on saatava. Mukana ei ole erityisen aggressiivista rahankeräysmallia, mikä on aina positiivista. Rahalla saa ainoastaan kosmeettisia ulkoasuja, joten useiden satasten tai tuhansien eurojen tuhlaaminen ei tee kenestäkään parempaa osujaa. Pelin sisällä on käytössä oma valuutta, Valorant points, jota voi ostaa oikealla rahalla. Kirjoitushetkellä 11,99 eurolla saa 1150 Valorant pointsia, joilla saa ostettua esimerkiksi battle passin (1000 VP) tai sidearm-aseeseen ulkoasun (875 VP). Kalleimmat usean aseeseen sopivan ulkoasun sisältävät paketit maksavat lähes 50 euroa. Rahaa saa siis tuhlattua, mikäli kauniimmat pyssyt kiinnostavat.

Kyllä tänne kaikki mahtuvat


Virallisen julkaisun jälkeen Valorant koukuttaa minut edelleen. Tiimikavereista on tosin edelleen pulaa, mikä on harmi, sillä tuttujen kavereiden kanssa pelaaminen on huomattavasti mukavampaa. Erityisesti ranked-tilassa tasolta toiselle kipuaminen on haastavaa, mikäli pelaa ainoastaan tuntemattomien kanssa. Omassa kaveripiirissä Valorant ei ole noussut vielä suureen suosioon, toisaalta kaunis Suomen kesä saattaa kiinnostaa toistaiseksi enemmän kuin videopelit. Toivon, että syksyllä tilanne olisi toinen.


Seuraavaksi toivon, että Riot Games lisää mukaan uusia agentteja ja karttoja. Nykyiset pelimuodot ovat mielestäni oikein riittävät, enkä näe tarvetta lähteä suunnittelemaan uusia tapoja pelata. Erityisesti uudet kartat olisivat mieleen, minkä lisäksi olisi mukava saada mahdollisuus vaikuttaa siihen, mikä alue tulee pelattavaksi. Joskus on hieman tuskaista taistella, kun sama kartta sattuu tulemaan monta kertaa peräkkäin. Vaihtelu virkistäisi.

Counter-Strike: Global Offensiven tappajaksi nimetty Valorant ei ole toistaiseksi onnistunut nitistämään markkinoilta ketään, enkä usko niin käyvän. Toki useat esports-organisaatiot ovat järjestäneet omia turnauksia, minkä lisäksi Riot Games on antanut tarkat ohjeistukset eritasoisten turnausten järjestämiseen. Kilpailullinen puoli siis kiinnostaa pelaajien, organisaatioiden ja katsojien lisäksi myös kehittäjää. On varmaa, että nykyiset pelaajasiirrokset eivät jää vain ilmoitettuihin, vaan moni ammattilainen siirtyy muista peleistä Valorantin pariin. CS:GO:ta Valorant ei kuitenkaan tule tappamaan, koska pelirintamalla on tilaa uudelle tulokkaalle ilman vanhojen tuhoamista.

PC-tiedot: Nvidia GTX 1080 Ti, 11 GB, Intel Core i7-7700K CPU, 16 GB DDR4 3200MHz RAM

V2.fi | Miia Lyyra

Valorant (Tietokonepelit)

Valorant nautti suurta suosiota kevään betatestissä, jonka jälkeen se onnistui uudistumaan pelaajien toiveiden mukaisesti paremmaksi. Tämänhetkinen kokonaisuus onnistuu olemaan lähes erinomaisen tasapainoinen räiskintä, joka ei suuria viilailua kaipaa.
  • Äänimaailma
  • Julkaisussa tulleet uudet ominaisuudet
  • Ei aggressiivista rahankeräystä
  • Karttaan ei voi vaikuttaa
  • Ilkeät tiimikaverit
  • Ranked-tilan kaaviot
< Desperados III... Ghost of Tsushima... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova