Tuorein sisältö

Forza Motorsport 3

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Ajopelit
Pelaajia: 1-2, verkkopeli
Ikärajoitus: 3
Kehittäjä: Turn 10 Studios
Julkaisija: Microsoft Games
Julkaisupäivä: 23.10.2009
Pelin kotisivut
Matti Lintula

23.10.2009 klo 09.30 | Luettu: 27993 kertaa | Teksti: Matti Lintula

Superautojen jokamiesluokka
Autopelit voi jakaa karkeasti kolmeen ryhmään niiden suunnittelufilosofian perusteella. Ensimmäisessä ryhmässä ovat show-pelit, joissa driftaillaan, ammuskellaan ja kaahaillaan nasta laudassa kohti auringonlaskua. Toinen ryhmä koostuu absoluuttiseen realismiin pyrkivistä simulaattoreista, joiden hallinta vaatii satojen tuntien harjoittelua, sekä ajolinjojen ja auton säätöjen pikkutarkkaa viilausta. Kolmanteen ja ryhmistä parhaiten kaupaksi käyvään kuuluvat leppoisat pseudosimulaattorit, joissa umpirealististen ratojen sijaan saatetaan ajella kauniissa Välimeren maisemissa unelma-autoilla, joiden ajotuntuma vastaa kuitenkin pitkälti aitoa asiaa. Tähän ryhmään kuuluvat PlayStationien legendaariset Gran Turismot sekä nyt kolmanteen osaansa päässyt Xboxin Forza Motorsport -sarja. Ääripäiden välillä tasapainottelevalla Forza 3:lla onkin repussaan oivat eväät suurimman mahdollisimman yleisön valloittamiseen.

Ahtautta autotallissa


Forza Motorsportin kaltaisten autopelien perimmäinen tehtävä on herättää autofiilien pelaajien märät unelmat eloon televisioruudulla. Sarjan kolmannessa osassa autotalliin on tungettu yli 400 viimeisen päälle vahattua kulkupeliä muutaman kymmenen hevosvoiman pikkuautoista tuhathevosvoimaisiin ratakilpureihin. Autoja on jopa niin paljon, ettei niitä kaikkia saatu sullottua yhdelle DVD-levylle, joten kiekkoja purkautuu pelikotelosta kaksin kappalein. Kakkoslevyllä on siis pelkästään autoja, jotka voidaan asentaa Xbox 360:ssä mahdollisesti kiinni olevalle kiintolevylle. Myös varsinainen pelilevy voidaan tietenkin asentaa kiintolevylle, mutta asennuksesta huolimatta peli kärsii melkoisen pitkistä lataustauoista, joita onneksi vauhdittavat pelivinkit ja mielenkiintoiset faktat autoteollisuuden historiasta.

Aluksi hätkähdyttävän laajalta tuntuva autovalikoima paljastuu pian melko varman päälle pelaavaksi. Mukana ovat kaikki yleisesti suositut unelma-autot Porsche 911:sta viimeisimpiin villityksiin, kuten Bugatti Veyroniin ja Nissan 370Z:aan. Historiallistakin kalustoa löytyy, mutta niidenkin suhteen on päädytty pääasiassa turvalliselle Ferrari- ja muskeliautolinjalle. Parannusta klassikoista pitävien peliin on tulossa heti ensimmäisellä ilmaisella DLC-paketilla, josta paljastuu mm. Fiat 131 ja BMW M1. Kaikki pelin autot on erittäin pikkutarkasti mallinnettu sisätiloja myöten, joskin pienenä miinuksena sisätiloissa kuljettaja ei tohdi irroittaa käsiään ratista edes vaihteen vaihtamiseksi. Tämä nakertaa peruskalustolla ajettaessa hieman todentuntua. Toinen miinus tulee siitä, ettei sisäkuvakulmassa monessakaan autossa näe taustapeleistä kuin hieman reunoja ilman oikealla tatilla virtuaalisen pään kääntelyä.

Narinan pois alta hoitamiseksi mainittakoon vielä ennakkoon paljon kohua aiheuttaneen vauriomallinnuksen olevan visuaalisesti ankeahko, sillä autoista ei juuri osia irtoile eikä kori painu kunnolla kasaan rajunkaan seinäänajon jälkeen. Auton käyttäytymiseen kolarointi kuitenkin vaikuttaa sopivasti ja kulkupelinsä saa pahimmillaan siihen kuntoon, ettei eteenpäin pääse kuin nilkuttamalla.

Kilvanajon oheenkin riittää puuhastelua menopelin kylkeen lätkittävien tarrojen suunnittelusovelluksen, varsinaisen tarrojen asettelustudion ja auton virittämisen parissa. Lisäksi autoistaan voi ottaa jälleen näyttäviä valokuvia ja koostaa videoita muille pelaajille jaettavaksi. Uutta Forza Motorsport 3:ssa on Storefront-kauppapaikka, johon pelaaja voi laittaa omat kylkiteippinsä, autojen maalausmallit ja viritysasetukset jakoon tai myyntiin. Myymiensä tuotteiden saatavuutta voi rajoittaa ja hinnan saa päättää itse, mikä tekee koristelu- ja viritysbisneksestä yllättävänkin mielenkiintoista toimintaa. Kauppapaikan selaamiseen on tehty hyvät työkalut, joita täydentää vapaa sanahaku, jolla taatusti löytää etsimänsä laajasta käyttäjien tekemästä tuotetarjonnasta. Varsinaiset autot kaupitellaan vanhaan malliin erillisen huutokaupan kautta.

Alla kiitää autobahn


Erilaisia ratoja pelissä on parisenkymmentä ja näillä erilaisia variaatioita pitkälti yli sata. Moni rata on tuttu jo sarjan toisesta osasta, mutta suljettujen kilparatojen oheen on saatu myös pari nättiä maisemareittiä Välimeren rannalle. Myös ensimmäisestä osasta paluun tehnyt japanilaisrata Fujimi Kaido viehättää silmää ja tarjoaa pitkien kisojen ystäville oivaa vaihtelua pelkän Nürburgringin kiertämiselle. Radat on toteutettu mallikkaasti, mutta genrelle tyypilliseen tapaan Forzan radoista on siloiteltu pienimmät kuopat ja tärinät pois letkeää ajonautintoa haittaamasta.

Välimeren rannalla Hondaa ulkoiluttaessa mieleen hiipii tuttu tunne - tätä on tehty ennenkin. Forza Motorsport 3:a on viritetty kakkososan jälkeen kohti Gran Turismo 4:n henkeä, ei pelkästään Costa di Amalfin aurinkoisen radan, vaan myös yleisen ulkoasun osalta. Valkoisella pohjalla esiteltävät selkeät valikot tuovat tunnelmaltaan mieleen muutaman vuoden takaisen PlayStation 2 -pelin ja vaikutelmaa tukevat myös jotkin valikkomusiikkivalinnat. Musiikki miellytti muutenkin korvaa, joskin ajon aikana häiritsevän kovalla soivat taustabiitit tuli säädettyä minimivoimakkuudelle varsin nopeasti.

Näppituntumaa etsimässä


Käydäänpä sitten valikoista takaisin radalle ja ajotuntuman kimppuun, sillä juuri tämä osa-alue määrittelee sen, miten nautittava autopeli on. Aivan aluksi Forza 3:n ajotuntuma tuntuu laiskalta verrattuna kakkososaan. Ohjaus on hidas ja kaikki autot tuntuvat aliohjaavan todella rajusti. Mutkissa voi päästellä tehokkaillakin takavetoisilla kaasu pohjassa ilman pidon menettämistä. Pienen alkushokin jälkeen kuitenkin selviää, että kulkupelinsä alustaa virittämällä saa mistä tahansa autosta juuri omalle ajotyylille sopivan ja ärsyttävän aliohjautumisenkin saa vaihdettua miellyttävään kaasulla ohjailtavaan pieneen tai vaikka vähän isompaankin perän luistatukseen.

Juuri auton virittäminen paljastaa Forza 3:n ajomallin monipuolisuuden. Jopa ilman vaikeustasosta säädettäviä ajoapuja etenkin kauppakassimallit ovat aloittelijankin hallittavissa, mutta autoa ruuvaamalla auton käytöksen saa nopeammaksi ja samalla aktiivipelaajillekin haastavaksi. Autoissa on säädettävissä kaikki tärkeimmät kohdat renkaiden auraus- ja kallistuskulmista jousituksen jämäkkyyteen ja vaihteiden välityksiin. Omia viritysasetuksiaan voi myydä ja jakaa Storefrontissa, josta voi tietenkin käydä etsimässä myös valmiita säätöpaketteja, mikäli camberit ja casterit tuntuvat heprealta. Etenkin drifting- ja kiihdytyskilpailuissa asetuksia on kuitenkin syytä muuttaa vakioista, mikäli mielii saada pokaaleja.

Ratojen sileyden ansiosta ajotuntuma on rento ja välillä päästään jopa OutRun -henkiseen vauhtifiilistelyyn. Sisäkuvakulmastakin katsottuna meno on vakaata, eikä kuljettajan pää heilu ja tärise kuten monessa karskimmassa autopelissä. Forza 3:n ajotuntuma on pääasiassa toffeeta ja turkinpippurit paljastuvat oikeastaan vasta R-sarjan kilpa-autoja ohjastamalla. Autot ovat kuitenkin kaikki hallittavissa pad-ohjaimella, eikä ratti tuo vastikään arvostellun Need for Speed: Shiftin tapaan ylenpalttista etua kisoihin. Toki ratilla ohjaus muuttuu luonnollisemmaksi, mutta puolileppoisan pelityyppinsä mukaisesti Forza 3 on suunniteltu ensisijaisesti pad-kuskeille.

Kenties siksi, että peli pyörii 60 kuvan sekuntinopeudella, tuntuu eteneminen paikoin todellista nopeutta hitaammalta ja jarrutuskohtien löytäminen vaatii totuttelua. Vasta superautoluokassa vauhdintuntua alkaa löytyä kiitettävästi ja välillä virtuaaliohjaamo onkin täynnä digitaalisia käsiä kun aiemmin varsin loivilta tuntuneet mutkat tulevat pikavauhdilla vastaan. Ruudunpäivitysnopeus putosi ainoastaan kahteen otteeseen noin kymmenen pelitunnin aikana. Ovaaliradan ulkokaarteen suuren katsomon mallintaminen tuntui olevan erityisen työläs urakka konsolille ja ruudunpäivitys putosi nykimiseksi, mutta vain ensimmäisen kierroksen ajaksi, kunnes katsojat saatiin latailtua nopeampaan välimuistiin. Kyse on todennäköisesti bugista, johon toivottavasti saadaan pikaisesti korjaus.

Yleisön lemmikki


Laajan pelaajayleisön huomioimisesta kertoo myös uusi kelaustoiminto, jolla aikaa voi peruuttaa taaksepäin, mikäli kilpailussa ajautuu vaikka pahaan kolariin. Takaisinkelauksesta ei pelaajaa sakoteta, paitsi tulostaulussa näkyvällä merkinnällä, eikä kelausten lukumäärää ole Race Driver Gridin tavoin rajoitettu. Kelaustoiminto säästää paljon pelaajan hermoja, etenkin pitkissä kisoissa ja tekoälyn töppäämisestä johtuvissa kolareissa. Onneksi tekoäly on kuitenkin tasokas ja osaa ennakoida pahastikin koheltavan pelaajan liikkeitä torppaamatta perään tai tulemalla poikittain eteen. Pelaajayleisön hardcore-ääripäätä puolestaan miellyttänee entistä paremmat verkkopeliasetukset, joiden avulla voi tehdä todella tarkkaan määriteltyjä kilpailuja - joskaan varsinaista turnaustyökalua ei tässäkään pelissä tarjota. Miinuspiste Forzalle on annettava verkkokisojen pelaajamäärän rajoittumisesta kahdeksaan.

Forza Motorsport 3 on kaikin puolin paranneltu painos jo varsin hyvästä kakkososasta. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei Forzakaan hyvin skaalautuvasta ajomallistaan huolimatta sovi kaikille. Romurallia etsivien kannattaa hakea alehyllystä vaikka Flatout ja simulaattoripelaajille voi edelleen kestosuositella kisailun vakavasti ottavaa Race Prota. Forza on kuitenkin erittäin hyvää viihdettä, sortumatta liialliseen yksinkertaistukseen tai päättömän monimutkaiseen simulointiin. Näin ollen pelistä voi povata edeltäjänsä seuraajaa kaikenlaisten autopelifanien yhteisenä huvina ja eritasoisten harrastajien välisenä rajapintana, jossa tekemistä riittää rutkasti myös varsinaisen kisailun oheen.

V2.fi | Matti Lintula

Forza Motorsport 3 (Xbox 360)

Forza Motorsport 3 ottaa selkeän paikkansa kaikenkattavimpana ja hiotuimpana autopelinä Xbox 360:n pelivalikoimassa.
  • Joustava ajomalli
  • Ulkoasu ja äänimaailma
  • Oheistoiminta
  • Puutteet vauhdintunnussa
  • Latausajat
< Uncharted 2: Among T... Dead Space: Extracti... >

Keskustelut (45 viestiä)

Tötterö

23.10.2009 klo 10.30

Onhan tää loistava peli, mutta ei kuitenkaan IHAN noin loistava. Itse olisin arvostellut tuohon 91 - 93 max.
Keskkeis

Rekisteröitynyt 13.03.2009

23.10.2009 klo 11.17

Ja eiku kauppaan!
ForceShift

23.10.2009 klo 11.24

Mitä nyt äkkiseltään pelasin niin ei pääse shiftin tasossa ainakaan äänien eikä ajomallin osalta. Shift on realistisempi mielestäni ajomalliltaan, ja muutenkin ajamisen tuntu on miljoona kertaa parempi shiftissä, mm. äänet ja vauhdin tuntu. Hyvältä forzakin tuntui, mutta se tuntui vaan rauhalliselta sunnuntaiajelulta verrattuna shiftiin.
Molemmissa hyvät ja huonot puolensa. Sama arvosana molemmille. mutta jos haluaa ajamisen tuntua ja vauhdin hurmaa sekä realistisuutta nii shiftiä suosittelen. Jos taas haluaa keräillä autoja ja säätää niin forza.
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.10.2009 klo 11.55

ForceShift kirjoitti:
Mitä nyt äkkiseltään pelasin niin ei pääse shiftin tasossa ainakaan äänien eikä ajomallin osalta. Shift on realistisempi mielestäni ajomalliltaan, ja muutenkin ajamisen tuntu on miljoona kertaa parempi shiftissä, mm. äänet ja vauhdin tuntu. Hyvältä forzakin tuntui, mutta se tuntui vaan rauhalliselta sunnuntaiajelulta verrattuna shiftiin.


Pelit ovat jokseenkin eri tyyppiset ja taannoin arvostelemani Shiftin pisteitä pudottivat etenkin typerät kisat, jotka ovat huomattavasti ajomalliltaan kevyemmän Forza 3:n kilpailuja lapsellisempia. Forza 3 jyrää kategoriassaan, eikä Xboxilla oikeastaan haastajia tässä subgenressä olekaan.

Mutta olen kanssasi mieltä Shiftin ajomallista rattiohjaimella - se on maukas. Samoin rääkyvät moottorit ja kunnollinen vauhdintuntu olivat Shiftin valtteja. Forzan kaltaiseen joka puolelta hiottuun kokonaisuuteen ei Slightly Madin tuotos kuitenkaan mitenkään yltänyt.
jounihat

23.10.2009 klo 12.14

Luettuani arvostelun en odottanut 96 pistettä. 96 tarkoittaa mestariteosta, kun taas arvostelussa sanottiin "...paranneltu painos jo varsin hyvästä kakkososasta". Noh, ei kai niillä pisteillä ole merkitystä.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

23.10.2009 klo 13.00

Taidan olla osasyyllinen pisteisiin:

http://www.v2.fi/arvostelut/pelit/25/Forza-Motorsport-2/
JääviArvostelija

23.10.2009 klo 13.53

Arcade kaahailu sai yllättävän korkeat pisteet.

Itse laitoin pelin jo vaihtoon kun ei edelleenkään iske tämä forza sarja.

Hauskempaa ollut PGRrän kanssa vaikka pelattavuus onkin melko samanlaista :S
ihmettelevä

23.10.2009 klo 13.59

Tuli kuultua hieman epämääräisiä juttuja että Suomeen ei olisi ollekaan tulossa Forza3: Limited Editionia.
Onko kukaan nähnyt tai saanut omaa ennkotilaustaan? (joka on Suomesta ostettu).

Kun yksi liike ilmoitti alkuviikosta suoraan, missä itselläni oli tilauksessa, että Suomeen ei olisi tulossa yhtäkään kopiota Limited Editionista, kerran maahantuoja oli munannut kunnolla tilausten kanssa. Tämän uutisen jälkeisenä päivänä lähes kaikki pelikaupat oli poistanut Limited Edition myynnistä tai merkanneet ne loppuneeksi.
Jarkko

23.10.2009 klo 14.01

JääviArvostelija kirjoitti:
Arcade kaahailu sai yllättävän korkeat pisteet.

Itse laitoin pelin jo vaihtoon kun ei edelleenkään iske tämä forza sarja.

Hauskempaa ollut PGRrän kanssa vaikka pelattavuus onkin melko samanlaista :S


Saanko kysyä, mitä realismilla on tekemistä pelin pistemäärän kanssa?
Warkkis

Rekisteröitynyt 25.10.2007

23.10.2009 klo 14.40

Harmi kun en ole Xbox miehiä, olisi ihan kiva peli kokeilla. Kovasti kehutaan ainakin. Osaisivatko molempia pelejä pelanneet kertoa yhätäläisyyksiä/eroavaisuuksia GTn ja Forzan välillä ja kumpi on mahdollisesti parempi? Sivuhuomautuksena että tekstin ja pistemäärän kombinaatio on toisaanki vähän ihmeellisen tuntuinen...
jsorwis

Rekisteröitynyt 10.08.2007

23.10.2009 klo 14.41

Sain tämän eilen jo hankittua pelikaupasta ja tällä hetkellä Driver Level 9 menossa. Erittäin hyvältä vaikuttaa tähän mennessä.
Stank

23.10.2009 klo 14.55

Olen aina ollut sitä mieltä, että Forzaan saatu tasapaino arcaden ja realismin välillä on parasta mitä löytyy. Sitähän voi valittaa, että ajomallin pitäisi olla tosi realistinen(mitä se ei oikeastaan ole missään konsolipelissä), mutta näin karsitaan iso joukko padisuhaajia pois asiakaskunnasta. Joten Forzan ratkaisu on melko ideaalinen. Shiftin ajomalli on pelkkää pelleilyä esim RacePron rinnalla.
Salu-Pertti

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.10.2009 klo 15.13

ihmettelevä kirjoitti:
Tuli kuultua hieman epämääräisiä juttuja että Suomeen ei olisi ollekaan tulossa Forza3: Limited Editionia.

Verkkokauppa.comissa ainakin näytti hetki sitten olevan 4 kpl vapaana.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

23.10.2009 klo 15.23

Stank kirjoitti:
Olen aina ollut sitä mieltä, että Forzaan saatu tasapaino arcaden ja realismin välillä on parasta mitä löytyy.


Tälle erinomaisen vahva komppaus. Nautin jo ykkösosasta täysin manboobsein, ja tunne on vain vahvistunut.
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.10.2009 klo 15.55

JääviArvostelija kirjoitti:
Arcade kaahailu sai yllättävän korkeat pisteet. Hauskempaa ollut PGRrän kanssa vaikka pelattavuus onkin melko samanlaista :S


PGR on tuolla selvästi arcade-henkisemmässä päässä autopelejä. Forza 3:ssa on sekä fysiikkamalli että mahdollisuudet auton säätämiseen sitä luokkaa, ettei tätä oikein PGR4:ään voi verrata. Toisaalta tätä on turha verrata Race Prohon tai PC:n autosimulaattoreihin, koska näiden pelien kohdeyleisö on eri.

Itse nautin Forzasta, sillä se on omassa luokassaan äärimmäisen vahva teos vaikka periaatteessa saankin enemmän irti yleensä vain ratilla ohjattaviksi kelpaavista PC-simuista. Autopeleissä on, kuten ensimmäisessä kappaleessa selostinkin, olemassa selvät alagenret.

Tyystin erilaisia autopelejä ei voi pisteiden osalta siis verrata suoraan toisiinsa ja tunnustan olevani huomattavasti kriittisempi simulaattoreiden kohdalla, joilta toki odotetaan erilaisia asioitakin kuin Forzalta, GT:ltä tai vaikka PGR:ltä. Yhteisenä tekijänä on kuitenkin se, että arcade-kaahailusta simulaattoriin kyse on peleistä ja pelien on tarkoitus olla viihdyttäviä. Simulaattoristudiot missaavat usein tämän pointin tekemällä turhan askeettisia ja ajomallia lukuun ottamatta paikoin kauheita räpellyksiä.
keke

23.10.2009 klo 16.12

Itse en ainakaan demon perusteella Shiftin realisuudesta touhotusta ymmärtänyt, sillä tuntui että auto lähti mistä tahansa ajoavo-säädöistä huolimatta sivuluisuun suoralla tiellä vain hieman rattia kääntämällä ja joka mutkaan mentiin sladissa.
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

23.10.2009 klo 16.30

Saikohan tämä peli nyt vähän turhan korkeat pisteet? Pelattuani demoa olisin jossain 89-92:n pisteen paikkeilla itse.
Note

Moderaattori

Rekisteröitynyt 18.05.2007

23.10.2009 klo 16.30

Nyt täytyy kyllä viimeinkin ihan kysyä, että mikä tää ainainen puuttuva vauhdintuntu on? Liian pieni Field of View kamerassa? Kamera väärässä paikassa? Äänimaailma...? Ruudunpäivityksellä ei pitäisi asian kanssa olla paljoa tekemistä. Ehkä motion blurrilla tai muulla jälkiprosessoinnilla saa jotain lumetta aikaan ruudun reunoille, mutta FoV:n lisäksi en näe mitään tekijää, joka vaikuttaa siihen kuinka nopeasti skeida liikkuu ruudulla (sen reunoilla) pelin A ja B välillä, jossa kamera on samassa paikassa.
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

23.10.2009 klo 17.00

Dekonega kirjoitti:
Saikohan tämä peli nyt vähän turhan korkeat pisteet? Pelattuani demoa olisin jossain 89-92:n pisteen paikkeilla itse.

Lolleropallero. Ottamatta kantaa siihen saiko peli liian kovat pisteet (en ole koko versiota pelannut), on arvion kyseenalaistaminen ja oman "paremman arvion" tyrkyttäminen melko ontuvaa, jos tarjottavana on vain oma kokemus pelin demon kanssa.
XboXfOrEvEr

23.10.2009 klo 17.32

En tykännyt, ihmetyttää arvostelijan antamat kovat pisteet. Odotin edes jonkinlaista simulaatiota, mutta sainkin pelkkää arcade-kaahailua. Myyn pois, pidin kakkosesta enemmän. Jospa ne tekis joku päivä uuden wrc:n niin sais edes jotain hyvää ajeltavaa.
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

23.10.2009 klo 18.41

Note kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä viimeinkin ihan kysyä, että mikä tää ainainen puuttuva vauhdintuntu on? Liian pieni Field of View kamerassa? Kamera väärässä paikassa? Äänimaailma...? Ruudunpäivityksellä ei pitäisi asian kanssa olla paljoa tekemistä. Ehkä motion blurrilla tai muulla jälkiprosessoinnilla saa jotain lumetta aikaan ruudun reunoille, mutta FoV:n lisäksi en näe mitään tekijää, joka vaikuttaa siihen kuinka nopeasti skeida liikkuu ruudulla (sen reunoilla) pelin A ja B välillä, jossa kamera on samassa paikassa.


Vauhdintuntu tulee juurikin äänimaisemasta, kameran ns. tärinöistä ym. pelaahan shiftiä niin tiedät mistä se tulee :)
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

23.10.2009 klo 18.43

Dekonega kirjoitti:
Saikohan tämä peli nyt vähän turhan korkeat pisteet? Pelattuani demoa olisin jossain 89-92:n pisteen paikkeilla itse.


Älä nyt demon perustella hyvä mies arviota anna. Itse pikaisen testin perustella (kokoversio ratilla, autoina seat ibiza, lamborghini reventon, ratana catalunya) antaisin noin 85 pistettä.
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.10.2009 klo 19.55

Demo ei itseänikään hirveästi sytyttänyt, mutta kokoversio on kyllä toista maata kunnon säätömahdollisuuksineen.

Pysyn täysin pisteideni takana, sillä tällaista peliä, joka EI OLE simulaatio, EIKÄ Out Run, ei voi juuri tämän paremmin tehdä. Ainoa mitä lopulta jää kaipaamaan, on lisää samaa. Vaan eiköhän tähän DLC-paketteja ropise jatkossa tasaiseen tahtiin.

PS. Suosittelen myös lukemaan arvion ajatuksella läpi ja tehdä omat johtopäätökset siltä pohjalta. Pelkkiä pisteitä ei kannata koskaan tuijottaa.
kj83

23.10.2009 klo 22.23

En ihmettele pelin pisteitä, koska harvoin tulee markkinoille yhtä hiottua pakkausta. Simulaatiota tämä ei ole, mutta vähintään yhtä kaukana simulaatiosta ovat shift, dirt, grid ja gt5(prologuen perusteella).

Vaihdintuntua on arvosteltu, mutta katsokaapa aitoja cup-racing kisoja, samalta näyttää 150km/h cockpit-viewillä aitona ja pelissä.
GT-FM

23.10.2009 klo 23.28

Warkkis kirjoitti:
Harmi kun en ole Xbox miehiä, olisi ihan kiva peli kokeilla. Kovasti kehutaan ainakin. Osaisivatko molempia pelejä pelanneet kertoa yhätäläisyyksiä/eroavaisuuksia GTn ja Forzan välillä ja kumpi on mahdollisesti parempi?


Forzassa on vauriomallinnus (ei kummoinen, mutta kuitenkin) ja autojen tuunailu on paljon Gran Turismoa monipuolisempaa. Forza on myös padilla pelattaessa paljon käyttäjäystävällisempi ja kolmosessa tosiaankin kelausmahdollisuus antaa aika paljon anteeksi. Kaiken kaikkiaan siis väbän enemmän arcademainen.

Alueet missä Gran Turismo vie ovat ilman muuta taas automäärä (viitosessa yli tuhat) ja lisenssit (Nascar ja WRC). Myös vaihtuvat vuorokaudenajat ja säätilat ovat viitoseen tervetullut ominaisuus. Erilaiset vauriomallinnukset normaaleissa ja ralliautoissa jakavat kanssa varmasti mielipiteitä ja loppujen lopuksi Gran Turismojen ajamiseen tarvitsee kunnon ratin. Tosin vastapainona ratin kanssa Gran Turismon ajomallinnus pesee Forzan mennen tullen.

Itseeni kaiken kaikkiaan Gran Turismon pelkistetympi ulkoasu ja simulaatiomaisempi toteutus vetoaa enemmän. Ei Forza huono ole, mutta kolmosen uudistukset eivät omasta mielestä menneet kaikki oikeaan suuntaan. Sen sijaan Gran Turismo 5:ssä monet asiat (eikä vähiten grafiikka) ollaan oikeasti tuotu uudelle sukupolvelle. Jo Prologue näytti hyvää suuntaa ja varsinainen viides osa kuulostaa omaan makuun Forza 3:a lupaavammalta.
jsorwis

Rekisteröitynyt 10.08.2007

24.10.2009 klo 02.47

Dekonega kirjoitti:
Saikohan tämä peli nyt vähän turhan korkeat pisteet? Pelattuani demoa olisin jossain 89-92:n pisteen paikkeilla itse.
Kokoversiossa on niiin paljon enemmän hauskaa tekemistä kuin tuossa demon yksinkertaistetussa versiossa että en menisi tekemään yhtään mitään johtopäätöksiä demon perusteella. Itse pidin kyllä demosta, mutta kokoversio on selkeästi hauskempi juuri kaikkien säätömahdollisuuksien ja sisältönsä ansiosta.

Protec kirjoitti:
Vauhdintuntu tulee juurikin äänimaisemasta, kameran ns. tärinöistä ym. pelaahan shiftiä niin tiedät mistä se tulee :)

Näistä ja tuosta FOVista, mikä Forzassa on liian pieni. En ymmärrä miksi Forzan FOV ei ole tätä isompi tai miksei sitä voi itse säätää. Nyt monessa autossa sisäkuvakulmalla pelattaessa rajautuu taustapeli ja sivupeilit pois näköalasta, vaikka niitä kyllä tarvitsisi kisassa. Isompi FOV toisi peilit näkyviin ja enemmän vauhdintuntua.

Shiftissä oli hyvä vauhdintuntu, mutta tuo ajettavuus padilla oli karmea demon perusteella. En tykännyt yhtään. Autot menivät ihan omia ratojaan ja välillä saivat pitoa renkaiden alle kuin taikaiskusta. En saanut mitään hyvää tuntumaa peliin.
Ville

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

24.10.2009 klo 13.28

Nyt jokunen tunti peliä takana ja vaikuttaa mainiolta. Demoon verrattuna valmiin pelin ajomalli on mielestäni lähempänä kakkososaa, mikä on hyvä asia.
i30

24.10.2009 klo 14.24

"kokoversio on selkeästi hauskempi juuri kaikkien säätömahdollisuuksien ja sisältönsä ansiosta."

Tämä on aino miinus Forzassa, joka alkaa pidemmällä ajalla vain vituttamaan.
Todella suppea valikoima korisarjoja. Todella laimeat mahdollisuudet tuunata osia.
Ei pitäis nyky autopeleihin edes lisätä mitään tuunausta, jos sitä ei saa toteuttaa vapaasti.
Tuli PGR mieleen kun tätä pelasi :)
AJojdoas

24.10.2009 klo 17.59

Tosiaan vauhdin puute on varmaan pahin miinus tässä. Konepeli-kuvakulmalla saa jonkunlaisen vauhdintunteen, mutta mielummin pelaan ohjaamo-kuvakulmalla.

Shiftistä tosiaan sen verran, että oon pelannu sitä vaan ohjaimella ja oli ihan hirveä ajaa. Luultavasti ratti parantaa paljon.
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

24.10.2009 klo 21.03

Lyhyt arvio: Tämä on hyvä peli!
googlettaja

24.10.2009 klo 22.47

"Näistä ja tuosta FOVista, mikä Forzassa on liian pieni. En ymmärrä miksi Forzan FOV ei ole tätä isompi tai miksei sitä voi itse säätää." fovia voi säätää asetat tripple screen optionin päälle ja säädät keskikuvan ulkopuolelle jäävän alueen 0. sitten säädät etäisyyttä arvojen 30-90 välillä 62 on kuulema hyvä http://www.youtube.com/watch?v=raJJCm_9LPk katsokaa linkki =)
jsorwis

Rekisteröitynyt 10.08.2007

25.10.2009 klo 01.55

i30 kirjoitti:
"kokoversio on selkeästi hauskempi juuri kaikkien säätömahdollisuuksien ja sisältönsä ansiosta."

Tämä on aino miinus Forzassa, joka alkaa pidemmällä ajalla vain vituttamaan.
Todella suppea valikoima korisarjoja. Todella laimeat mahdollisuudet tuunata osia.
Ei pitäis nyky autopeleihin edes lisätä mitään tuunausta, jos sitä ei saa toteuttaa vapaasti.
Tuli PGR mieleen kun tätä pelasi :)

Mitä nyt tarkoitat "tuunauksella"? Tarkoitatko ulkoista muokkausta vai auton osien virittelyä ja säätöä. Molempia löytyy Forzasta ihan mukavasti ainakin omaan makuun. Korisarjojen määrä on kieltämättä suppea, muttei se ainakaan itseäni haittaa sillä en juuri jaksa maalausta enempää autoilleni tehdä ulkoisesti ja nimenomaan maalaustyökalut ovat erinomaisen monipuoliset. Sisäisesti auton muokkaus on itselleni ihan riittävän kattavaa erilaisten jousi, rengas, alusta ja vaihteistosäätöjen sekä uusien osien hankkimisella, mikä on kaikinpuolin samanlaista kuin esim. Gran Turismoissa olen tottunut näkemään.
lilly

25.10.2009 klo 11.50

Siis mikä ihmeen vauhdintunteen puute? Paljonko te olette autoja ajaneet?
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

25.10.2009 klo 11.57

lilly kirjoitti:
Siis mikä ihmeen vauhdintunteen puute? Paljonko te olette autoja ajaneet?


Itseltä löytyy ajokokemusta 6 vuotta. On tullut ajeltua kaikenlaisia autoja, mitään kilpa-autoja ei sentään. Mutta vauhdintunne on forzassa huonompi kuin esim. Shiftissä:
Shift:
http://www.youtube.com/watch?v=eIIbJ92ax4E

Vs.

Forza 3:
http://www.youtube.com/watch?v=Vbm750vBf8g

Ero on huomattava. Enkä nyt sano että forza on huono peli. Päinvastoin. Mutta tuossa nopeuden tunteen välittämisessä shift hoitaa homman kotiin paremmin kuin yksikään pelaamani ajopeli tähän mennessä.
aaaatu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

25.10.2009 klo 14.35

Eihän mitään vauhdintuntua ole oikeastikaan alle 150 kilometrin tuntinopeuksissa. :)

En oikeastaan pidä autopeleistä. Tai en pitänyt. Forza kolmosesta pidän. Kyseessä ei voi kovin huono peli olla, jos se saa peligenrestään yleisesti kiinnostumattoman kiinnostumaan. Mukavaa huristelua ja näpräämistä.
anonyymi

25.10.2009 klo 23.45

shiftissä tuo kuva tärisee jo aivan liikaa. vaikkei tuon forzan sisäkuva kovin elävä olekkaan ei siinä tule sentään pahoinvoivaksi... lisäksi shiftin autot tuntuvat leijuvan ja niillä driftaaminen on naurettavaa. kyllä se forza vain on tämän vuoden paras autopeli... katsotaan nyt onnistuuko gt5 viemään forzan ykkösaseman (kun se joskus ilmestyy) ja tuskinpa se siihen pystyy =P
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

25.10.2009 klo 23.52

Tässä eräänä ehtoona Forza 1:n arvostelua lukiessani tulin pohtineeksi, että GT5:n on syytä olla aika käsittämättömän laaja ja laadukas. Ko. pelin työstämisen aikana on nimittäin ehtinyt ilmestyä jo kaksi aika pirskatin hyvää ja loppuun asti hiottua Forzaa ;-)
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

26.10.2009 klo 09.42

lilly kirjoitti:
Siis mikä ihmeen vauhdintunteen puute? Paljonko te olette autoja ajaneet?


Kortin kera liikenteen seassa pian 12 vuotta, jona aikana käynyt myös testaamassa kotimaisia moottoriratoja eri kalustolla. Vauhdintunnun puute koskee lähinnä pelin hitaimpien luokkien autoja, joista osa on oikeasti sen verran pieniä kippoja, että 150km/h vauhti tuntuu lähinnä lentävällä matolla ajamiselta. Tätä auton massan (tai sen puutteen) mukanaan tuomaa tunnelmaa ei ole tavoitettu.

Esimerkkinä käy vaikka pelin Datsun 1600, joka ei juuri huoju ja vaapu vaikka vetäisi vakiokuntoisena niin paljon kuin mittari kiipeää. Todellisuudessa ko. auto lukeutuu lähinnä kastiin "hengenvaarallinen yli 120:ssä".

Kiitokset googlettajalle hyvästä triple screen / FOV -säätövinkistä!
googlettaja

26.10.2009 klo 14.22

Mitäpä tuosta itsekkin löysin mahdollisuuden vasta selaamalla forza3 kotisivujen foorumeita =)
vauhdintunne tosiaan tästä pelistä uupuu ( alkupään autoista) mutta kenties siksi ne kaikki voi virittää helllvetin nopeiksi =D ja maalausten kanssahan auto näyttää lentävän jo paikallaan nököttäessään =P
jsorwis

Rekisteröitynyt 10.08.2007

27.10.2009 klo 15.10

googlettaja kirjoitti:
Mitäpä tuosta itsekkin löysin mahdollisuuden vasta selaamalla forza3 kotisivujen foorumeita =)
vauhdintunne tosiaan tästä pelistä uupuu ( alkupään autoista) mutta kenties siksi ne kaikki voi virittää helllvetin nopeiksi =D ja maalausten kanssahan auto näyttää lentävän jo paikallaan nököttäessään =P
Joku neuvoi minulle saman tuolla Peliplaneetan puolella ja toimiihan se. Ainoa miinus tulee siinä kun Boksi jumittaa kerran tunnissa kun käyttää tuota Multiscreeniä. Voisi pistää Turn 10:lle postia tuosta bugista. Replayssa vauhdintuntu sisäkuvakulmasta on aivan eri luokkaa kun ruudunpäivitys on jotain 25:n luokkaa ja mukana on motion blur. Ajakaapa vaikka FXX:llä Nurburgringillä kerran hemmetin kovaa rata läpi ja katsokaapa sitten sama ajo replayna siitä kuvakulmasta, millä yleensä ajatte kisoja.
kurtsi

Rekisteröitynyt 09.11.2008

28.10.2009 klo 21.24

jsorwis kirjoitti:
googlettaja kirjoitti:
Mitäpä tuosta itsekkin löysin mahdollisuuden vasta selaamalla forza3 kotisivujen foorumeita =)
vauhdintunne tosiaan tästä pelistä uupuu ( alkupään autoista) mutta kenties siksi ne kaikki voi virittää helllvetin nopeiksi =D ja maalausten kanssahan auto näyttää lentävän jo paikallaan nököttäessään =P
Joku neuvoi minulle saman tuolla Peliplaneetan puolella ja toimiihan se. Ainoa miinus tulee siinä kun Boksi jumittaa kerran tunnissa kun käyttää tuota Multiscreeniä. Voisi pistää Turn 10:lle postia tuosta bugista.
Ai siitä se jumittuminen johtui. Todella ärsyttävää.
Ville

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

29.10.2009 klo 09.15

Eilisessä verkkopelissä ilmeni ongelmaa peliin liittymisessä.Seitsemästä pelaajasta saatiin parhaassa tapauksessa viisi mukaan ajamaan, hieman pelin pystyttäjästä riippuen ihmiset joko pääsivät tai eivät päässeet joinaamaan peliin. Forza 2:n kanssa samalla porukalla ajeltu aiemmin ilman ongelmia, joten tämä on vähän outoa, ja varsin harmillista...
Jarkko

30.10.2009 klo 11.12

Ville kirjoitti:
Eilisessä verkkopelissä ilmeni ongelmaa peliin liittymisessä.


Jotakin tekemistä oli varmaan myös sillä, että osalla oli Elisan ja osalla Soneran liittymä.
Pioneeri

Rekisteröitynyt 09.08.2009

31.10.2009 klo 21.44

"Siis mikä ihmeen vauhdintunteen puute? Paljonko te olette autoja ajaneet?"

Peliä nyt 2 päivää pelaaneena voin sanoa että kun auton vauhti on 350Km/h VW Rabit Gtillä niin se tuntuu normi päivältä 80 alueella.

"Eihän mitään vauhdintuntua ole oikeastikaan alle 150 kilometrin tuntinopeuksissa. :)"

ei jos suoraa ajaa uudella ja isolla autolla.Kyllä kuule tiukoissa mutkissa jäisellä irtosoralla jo 50km/h tuntuu välillä hurjastelulta varsinkin jos alla oleva auto ei ole nyt sitä viimeisintä huutoa.siinä usein porukalta nousee sisu kaulaan.

ps: autolla ja prätkällä varsin paljon olen ajanut vuosien saatossa.
JMM94

22.03.2011 klo 09.28

googlettaja kirjoitti:
"Näistä ja tuosta FOVista, mikä Forzassa on liian pieni. En ymmärrä miksi Forzan FOV ei ole tätä isompi tai miksei sitä voi itse säätää." fovia voi säätää asetat tripple screen optionin päälle ja säädät keskikuvan ulkopuolelle jäävän alueen 0. sitten säädät etäisyyttä arvojen 30-90 välillä 62 on kuulema hyvä http://www.youtube.com/watch?v=raJJCm_9LPk katsokaa linkki =)


Paitsi että tällöin ei voi katsoa sivulle...

Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova