Tuorein sisältö

Koeajossa Tier-sähköpotkulauta - kiitämistä vuokrasähköllä

Jukka O. Kauppinen

31.05.2019 klo 17.00 | Luettu: 33992 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Ketterää kiitämistä lainalaudalla

Sähköpotkulaudat ovat rymähtäneet vauhdilla tämän kesän puhutuimmaksi ja katukuvassa näkyvimmäksi teknoleluksi (katso esim. tämä). Mutta mitenkäs nuo vuokralaudat, joita kirjoitushetkellä on ainakin Helsingissä ja Tampereella? Otetaanpa yksi koeajoon.

Suomessa escoottausta tarjoavat tällä hetkellä Voi ja Tier, joiden vuokrausmekaniikka on varsin samanlainen. Molemmilla lauta vuokrataan kännykän mobiilisovelluksella, jonka käyttäjätiliin on kytketty luottokortti. Pyörän avaaminen maksaa euron ja sen jälkeen saakin huristella minuuttitaksalla. Tampereella ja Helsingissä toimiva Tier veloittaa pyörällä ajamisesta starttieuron jälkeen 15 senttiä minuutilta, eli tunnin ajelu maksaa pyöreän kympin. Ajaminen päättyy kun matkan lopettaa samaisella sovelluksella, minkä jälkeen sähköpostiin putoaa kuitti ajosta ja maksu ilmestyy luottokortille. Sovellus näyttää missä vapaita pyöriä on ja mille alueille matkan voi päättää. Pyörän voi jättää sallitulla alueella minne tahansa, kunhan sen parkkeeraa nätisti eikä keskellä jalkakäytävää. Mutta jos pyörällä kiitää sallitun parkkeerausalueen ulkopuolelle, niin matkaa ei voi päättää ja minuuttitaksa tikittää.

Ensimmäisellä ajokerralla käyttäjä joutuu lukemaan ja naksuttelemaan jonkin aikaa turvaohjeita, minkä jälkeen voit varata haluamasi pyörän itsellesi. Tämä onnistuu joko katsomalla sovelluksen kartasta pyörien sijainteja tai skannaamalla pyörässä oleva QR-koodi sovellukseen. Kumminpäin homman hoitaakaan, pyörä sanoo avautuessaan piip. Sitten vain polkaistaan alkuvauhti ja painetaan kaasua.

Ja mitenkäs se sitten sujuikaan? Se selviää oheisella videolla:


Suora linkki: https://www.youtube.com/watch?v=henfw6ZzElc

Loppukaneetti: ajoin vuokralaudalla suurin piirtein saman työmatkan, jonka saattaisin kulkea teoriassa bussilla. Sähkäreitä näyttää yleensä löytyvän reitin molemmista päistä ihan hyvin, joten ainakaan bussia ei tarvitsisi odotella. Matka kesti 12 minuuttia ja maksoi 2,8 euroa. Käteisellä ostettu bussin kertalippu maksaisi 3,50, mobiililippuna 3,00 ja matkakortin arvolippuna 1,98 euroa. Eli ei tällä ainakaan paikallinen asukas säästä matkakustannuksissa, jos reitti noudattelee bussilinjoja. Sen sijaa sivumpaan suunnattaessa ja mahdollisesti kiireen iskiessä sähkölaudalla voi päästä kätevän nopeasti perille.
Loppumetreillä on toki itse kunkin päätettävissä haluaako kiitää sähkölaudalla. Onhan niistä sekä hupia että hyötyä.
Varovainenkin on syytä olla. Kypärä olisi hyvä olla mutta harvalla satunnaisella kyytiinhyppääjällä on. Siksi onkin hyvä muistaa liikennesäännöt ja aivan ehdottomasti on syytä hidastaa tai pysäyttää kaikissa rotvalleissa tai kun siirrytään pyörätieltä suojatielle. Niissä näet piilee selvä riskitekijä, joka voi sattua leukaan.

Tilaa kanava
Lisää Hardware- videoita

Checkpoint TV esittää: Tier-sähköpotkulauta
(C) 2019 Mediapalvelut
Yhteistyössä: V2.fi
http://www.checkpoint-tv.fi/

Toimittaja: Jukka O. Kauppinen
Grafiikka: Niklas Isberg
Intro/outro: Saku Tiainen, Antti Miettinen, Kraku

Tier-sähköpotkulauta

Lisätietoja: https://www.tier.app/fi/

V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< Nokia Communicator -... V2.fi testasi: Huawe... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (5 viestiä)

LateHuominen

Rekisteröitynyt 18.01.2015

31.05.2019 klo 19.59

Siistiä, JOK toimittaa, kiitti tästäkin.
lainaa
Whaaaat

01.06.2019 klo 10.45 1 tykkää tästä

Onko "negatiivisen", tai artikkelia arvostelevan kommentin jättäminen sivuston vastaista ?
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

01.06.2019 klo 12.08 5 tykkää tästä

Artikkelin johtopäätösten arvostelu: OK. Kriittinen keskustelu artikkelin aiheesta: OK. Henkilöön käyvä länkytys kirjoittajasta tai muu artikkelin aiheeseen liittymätön: Heippa.
lainaa
joppelo

01.06.2019 klo 16.12 1 tykkää tästä

Syytä huomioida tärkeä virhe videolla: jos potkulaudalla ylipäätään pääsee kovempaa kuin 15 kilometriä tunnissa (eli sen rakenteellinen nopeus on suurempi), sillä ajettaessa pitää aina noudattaa polkupyörän liikennesääntöjä, myös silloin kun ajetaan hitaammin. Ratkaisevaa on siis laudan huippunopeus, ei se kuinka kovaa ajetaan!
lainaa
Gaylord

01.06.2019 klo 17.17 1 tykkää tästä

Reppuun joku koottava Faradayn häkki minkä asentaa laudan GPS-anturin tms ympärille niin ei tiedäkään että ollaan sallitun alueen ulkopuolella..?
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova