Tuorein sisältö

FIFA:n markkinointimateriaalit vuosivat - lootboxeista tuttua Ultimate Teamia kutsutaan pelin kulmakiveksi, jonka pariin pelaajat pyritään ajamaan

27.04.2021 klo 22.00 | Luettu: 937 kertaa | Teksti: Mikko Seppänen



EA:n jalkapallopelisarja FIFA on jälleen joutunut kyseenalaiseen valoon kun Kanadan yleisradioyhtiö CBC:n Go Public -ohjelma oli saanut käsiinsä pelin sisäisiä markkinointimateriaaleja, joissa pelijulkaisija painottaa pelaajien aktiivista ohjaamista Fifa Ultimate Team -pelitilaan, jota materiaaleissa kutsutaan pelin kulmakiveksi.

Ultimate Team -pelitila on joutunut viime vuosien aikana yhä kovemman kritiikin kohteeksi siinä esiintyvien lootboxien sekä mikromaksujen vuoksi ja viime vuonna pelijulkaisija haastettiin oikeuteen joukkokanteella, jossa pelitilaa kutsuttiin uhkapelaamiseksi.



Materiaalit CBC:lle vuotanut pelialan sisäpiiriläinen suhtautuu kriittisesti EA:n pyrkimykseen ajaa aktiivisesti pelaajia FUT-pelitilan pariin, sillä pelitilassa pärjääminen vaatii käytännössä lootboxien ostamista kuten peliä ammatikseen pelaava Zelonius Eurogamer-sivuston haastattelussa kertoo.

Markkinointimateriaalien vuodettua EA julkaisi tiedotteen jossa kiistää aiemmasta tuttuun tapaan vahvasti lootboxien oleman uhkapelaamista, sillä pelaajilla ei ole mitään virallisia keinoja ottaa mikromaksuihin tai lootboxeihin käytettyjä rahoja ulos pelistä.

EA myös kiistää ajavansa pelaajia käyttämään rahaa peleissään ja että valtaosa FIFA pelaajista ei koskaan käytä rahaa pelissä esiintyviin mikromaksuihin. Lisäksi EA:n mukaan kaikki ostospäätökset ovat täysin vapaaehtoisia pelaajien itsensä toimesta.

Pelijulkaisija on toki oikeassa siinä, että virallisia keinoja FUT-pelitilan pelaajakorttien tai pelirahan muuttamiseksi oikeaksi valuutaksi ei ole mutta pelillä on tunnetusti aktiivisesti toimivat pimeät markkinat, joissa harvinaisemmista pelaajakorteista maksetaan isoja summia.

Lisäksi viimeksi tämän kuun alussa englantilaisten yliopistojen tutkijat kytkivät lootboxit vahvasti ongelmapelaamiseen, jolloin pelaajilla itsellään ei välttämättä ole täydellistä vapautta tehdä valintoja. Varsinkin kun FUT-pelitilassa on julkaistu usein vain rajoitetun ajan saatavilla olevia pelaajakortteja, joita ei välttämättä ole mahdollista hankkia kuin vain sillä hetkellä.

Ottaen huomioon kuinka oleelliseksi EA:n omien taloudellisten raporttien mukaan pelimyynnin ulkopuoliset tulot kuten mikromaksut ovat muodostuneet, kattaen jopa 72 prosenttia kaikesta tulosta, on ymmärrettävää miksi pelijulkaisija aktiivisesti pyrkii sekä ajamaan pelaajia mikromaksujen ympärillä pyörivien pelitilojen kuten FUT pariin, että samaan aikaan vähättelemään pelitilojen ongelmia.

Lähde: Eurogamer

V2.fi | Mikko Seppänen
< Nyt voit bilettää ka... Sony on myynyt kohta... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova