Tuorein sisältö

V2.fi testasi: Airbus-virtuaalilentäjän huippuvehkeet Alpha Switch Controls Yoke

Jukka O. Kauppinen

15.02.2020 klo 09.00 | Luettu: 3237 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Näillä eväillä kelpaa veivata niin Cessnaa kuin isompaakin jumboa

Vuonna 2020 kelpaa olla lentosimulaattoriharrastaja. Genressä tapahtuu yhtä sun toista, eikä suinkaan vähiten tärkeimpänä Microsoft Flight Simulator -sarjan comeback. Monien uusien simulaattorien innoittamana myös simuohjainrintamalla tapahtuu, mistä todisteena testaamme Honeycomb-yhtiön uuden Alpha Switch Controls Yoke & Switch Panel –ohjaimen.

Uusi IL-2 Sturmovik: Battle of Bodenplatte, uusi Microsoft Flight Simulator ja DCS:n koneuutuudet tekevätkin tästä vuodesta vilkkaan. Koko harrastus saattaa saada siipiensä alle uutta nostetta, kun uudet tuotteet herättävät kotilentäjiä horroksestaan ja kenties houkuttelevat uusiakin tulokkaita.

Mainittakoon myös, että muutamia vuosia sitten julkaistu avaruuslentosimulaattori Elite Dangerous ravisteli valtaisalla suosiollaan lento-ohjainmarkkinoita, minä myötä useampikin laitevalmistaja kehitti ja julkaisi uusia lentotikkuja, kaasukahvoja ja polkimia kuluttajamarkkinoille. Tämän vuoden monipuolinen lentosimulaattorivilske luo toivon mukaan myös uutta kiinnostusta ja tarvetta ohjaussauvarintamalle. Yksi pieni pulmahan tässä tosin on: kun kerran on ostanut kunnon lentotikun, niin uudelle ei ole välttämättä tarvetta vuosiin tai jopa vuosikymmeniin. Harva vaihtaa toimivaa ohjainta noin vain, vaan uuden vaihtoehdon on oltava niin paljon monipuolisempi ja laadukkaampi, että se myy itse itsensä. Ja yhdysvaltalaisen Honeycombin valmistama Alpha Switch Controls –rattiohjain on myyntipuhe yhdellä silmäyksellä.



Esimerkiksi CH Products ja Saitek tarjoavat oivallisia rattiohjaimia ja kaasukahvoja simulaattorilentäjille. Honeycombin ohjaimeen verratessa ne putoavat kuitenkin halpis- tai höyhensarjaan, sillä Alpha Switch Controls on vaikuttavan laadukas ja miellyttävä lento-ohjain, niin tuntumaltaan kuin ulkoasultaan.
Ytimekkäästi ilmaistuna ohjain on pien- ja matkustajakoneista tuttu rattiohjain, joka liitetään tietokoneeseen USB:llä. Se näkyy tietokoneelle tavanomaisena peliohjaimena nappeine, hattuineen ja akseleineen, mutta osa simulaattoreista tunnistaa ohjaimen automaattisesti ja määrittelee toiminnot oikeille paikoilleen oma-alotteisesti.

Ohjaimessa on käännettävän ja vedettävän/työnnettävän ohjaussauvan lisäksi runsas valikoima kytkimiä mitä erilaisimpiin tarpeisiin. Vasemmassa sarvessa on 8-suuntainen hattu, jolla lentäjä voi esimerkiksi kääntää katsetta. Molemmissa sarvissa on lisäksi nappeja ja kytkimiä, rungossa lisänä yhdeksän kaksiasentoista kytkintä sekä viisiasentoinen magneettokytkin. Erityisen näppäriksi koin sarvien päässä olevat neljä kaksiasentoista kytkintä, jotka ovat erittäin luontevia lentokoneen trimmaamiseen. Valmistaja kertoo pyrkineensä tarjoamaan ohjaimessa riittävästi toimintoja, joilla voi lentää riittävän aidonoloisesti kaikenkokoisia siviilikoneita Cessnoista matkustajakoneisiin, ja siinä onkin onnistuttu hienosti.



Kaikki napit ja kytkimet näkyvät tietokoneelle ja peleille tavanomaisina ohjaintoimintoina, joten niihin voi määritellä täysin vapaasti haluamansa toiminnot kussakin simulaattorissa. Tällä hetkellä valmistaja lupaa ainakin Flight Simulator 2020:n, Flight Simulator X:n, Prepar3D:n, XPlane 11:sta ja Flight Sim Worldin tunnistavan ohjaimen suoraan. Onkin jokseenkin hieno tunne, kun lentokone nököttää platalla ja se tottelee napsutteluja suoraan ohjaimeen painettujen merkintöjen mukaisesti. Magneettojen tarkistus, moottori päälle, tuosta lentovalot, tuosta laippoja pykälä alas... Ja sitten kaasua.

Tärkeintä ohjaimessa on sen tuntuma, sekä käteen että ohjatessa. Ja ne ovat tyrmäävän hyvät. Ohjaimen ergonominen muotoilu, kättä miellyttävä muovipinta ja ennen kaikkea ohjainvoimien täsmällinen tasapainotus tekevät lentämisestä harvinaisen nautittavaa. Ohjaussauvan veto/työntötuntuma on miellyttävän jäykkä niin, että lentäjä tuntee kaikki manööverit fyysisesti ja tietää milloin sauva on ääriasennossaan. Ohjaimen keskitysvoimat ovat tasaiset ja tunnonmukaiset. Ohjainvalmistaja on käyttänyt suunnittelussaan ilmailuviranomaisten hyväksymiä komponentteja ja tekniikkaa, minkä myötä lopputulos on suoraan sanoen aidompi kuin missään aiemmassa kuluttajahintaisessa rattiohjaimessa.

Ohjain on helppo asentaa ja poistaa työpödältä ruuvikiristimillä ja alustalevyllä, joten sen voi tarvittaessa asentaa paikoilleen lentoiltaa varten minuutissa minuutissa. Ahtaassa pelipisteessä lentävät arvostanevat myös tasaista yläpintaa, jolle näppäimistön voi nostaa. Siinä on myös valmiit kiinnikkeet erillisille UPMS-kiinnikestandardia käyttäville mittaristoille.

Vain yksi asia puuttuu: kaasukahva. Sen puute on tietoinen valinta, sillä Honeycomb on tehnyt ohjaimen partneriksi erillisen, kerrassaan upean Bravo Throttele Quadrant -kaasukahvan. Kuusi erillistä kaasukahvaa, trimmipyörä, vivut laskutelineille ja laipoille plus lisää säätimiä, painikkeita ja merkkivaloja eri toiminnoille – luulisi riittävän melkoisen koneen hallintaan. Jos tähän upeuteen ei halua sijoittaa, niin ohjain toimii minkä tahansa muunkin kaasukahvan kanssa. Mutta Alphan ja Bravon yhdistelmällä saisi aikaan jo varsin äimistyttävän lentonurkan tai kotiohjaamon, kunhan siihen vielä yhdistää kunnon polkimet.



Alpha-ratti on upea, laadukas ja maittavan simulaattorituntuman tarjoava lento-ohjain niille, jotka suhtautuvat harrastukseensa vakavasti. Pelkästään tällä ei kuitenkaan pärjää, sillä ohjain tarvitsee kaverikseen vielä kaasukahvan ja polkimet. Esimerkiksi CH Productsin Eclipse Yoke –ratti maksaa melko tarkkaan saman verran, mutta siinä on myös kolme analogista säädintä kaasua, seoksia ynnä muuta varten sekä sormenpäälaipoilla toteutettu peräsin. Muutoin siinä on vähemmän toimintoja ja nappeja, vähemmän näyttävästi ja lentotuntumakin on löysempi. Ei Eclipsessäkään vikaa ole, mutta Alphaan rinnalla se tuntuu kovin muoviselta, lähes lelulta. Mutta aloittelevalle Cessna-lentäjälle se riittää varmasti ja on Alphan, Bravon ja polkimien jonnekin 700 euron yhteis hintalappuun verrattuna edullinenkin.

Jossain kohtaa saattaa kuitenkin kaivata jotain laadukkaampaa ja vakavampaa. Silloin suosittelen tutustumaan Honeycombin ohjaimiin, jotka ovat sieltä ehdottoman parhaasta päästä, mitä simulaattoriohjaimekseen kaipaa. Vaikka ne onkin suunniteltu siviilisimulaattoreille, niin kyllähän avaruusalukset ja sotakoneetkin tätä varmaan jonkin verran tottelevat, ainakin pommikoneita ja P-38:aa lentäessä.

Tutustu ohjaimiin myös videoarvostelun muodossa:

Suora linkki: https://youtu.be/RBYTBrZRTOE



Alpha Switch Controls Yoke & Switch Panel
Hinta: 269,- €
Bravo Throttle Quadrant (tulossa)
Hinta: 234,- € (arvioitu hinta)
Valmistaja: Honeycomb
Muuta: Toimii PC/Windows- ja Mac-tietokoneissa. USB-liitin.
Lisätietoja: https://flyhoneycomb.com/


V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< Locke & Key: kliseis... V2.fi testasi: Trust... >

Keskustelut (2 viestiä)

LateHuominen

Rekisteröitynyt 18.01.2015

16.02.2020 klo 13.01

Hyvä video, kiitos JOK. Lisää tätä.
lainaa
Grendel

Moderaattori

Rekisteröitynyt 13.04.2007

17.02.2020 klo 13.01

LateHuominen kirjoitti:
Hyvä video, kiitos JOK. Lisää tätä.

Kiva jos kelpasi. Ajattelin, että tällaisessa vempeleessä video olisi havainnollistavampi kuin pelkkä teksti :)
-jok
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova